لینک های دسترسی

Breaking News

دو هفته کشتار روهینگیایی ها در ایالت راخین، میانمار


مهاجرین روهینگیایی
مهاجرین روهینگیایی

در ماه نوامبر سال گذشته، زمانی که هلیکوپتر های اردو بر قریه یی در شمالغرب میانمار آتش گشود، رحیم معلم این قریه، خانم حامله و سه دختر خردسالش را به یک ساحه دیگر فرستاده و خود با مادر ۷۲ ساله اش در آنجا باقی ماند.

رحیم می گوید بامداد روز بعد از این حمله، سربازان قریه را محاصره کردند و او با مادرش در مزراع برنج پنهان شده و شاهد بودند که چگونه سربازان خانه ها را آتش زده و بر اهالی قریه که در حال فرار بودند، فیر میکردند.

رحیم که حال در یک کمپ مهاجران مسلمانان روهینگیایی در بنگله دیش زندگی میکند می گوید که در آن روز امیدی به زنده ماندن نداشتند.

رویداد های را که این مرد روهینگیایی حکایه میکند، توسط چند مهاجر دیگر از قریه او در این کمپ نیز تصدیق شده است. کمپی که هزاران روهینگیایی را به خود جا داده است.

در حمله به قریه دار گیا زار به تاریخ های ۱۲ و ۱۳ نوامبر، صد ها نفر کشته شد و این کشتار آغازی بود برای دو هفته کشتار روهینگیایی ها در ۱۰ قریه در ایالت راخین، میانمار.

بزرگان مسلمانان روهینگیایی می گویند حدود ۶۰۰ نفر، ظرف دو هفته سرکوبی اردوی میانمار، کشته شده است. ملل متحد طی گزارشی که در ماه فبروری به نشر رساند نیز تصدیق میکند که شمار تلفات صد ها نفر بوده است.

بر اساس تصاویر ماهواره ای ناظرین حقوق بشر، حداقل ۱۵۰۰ خانه در این سرکوبی ها ویران شده، و بر اساس گفتار شاهدان عینی و داکتران، تعداد بیشماری از زنان مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند.

فرار روهنگیایی ها از خانه های شان
فرار روهنگیایی ها از خانه های شان

این آخرین دور از خونریزی اقلیت ها در میانمار بود، کشوری که اکثریت آن بودایی میباشد و یک ملیون نفوس مسلمان روهینگیایی آن در حاشیه قرار گرفته است. این مسلمانان بیشتر در کمپ ها زندگی کرده حق دسترسی به خدمات صحی و آموزشی را نداشته، از خانه هایشان بیجا شده و قتل عام میشوند.

حرکت میانمار به جانب دموکراسی در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و این حرکت، تنش بین بودایی ها و روهینگیایی ها را که سال ها سرکوب شده بود، دوباره برملا ساخت. در درگیری بین دو جانب در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۹۲ نفر کشته و بیش از ۱۴۰ هزار تن دیگر که اکثر روهینگیایی بودند، متواری شدند.

رویداد های خشونت بار اخیر در میانمار باعث فرار بیش از ۷۵ هزار روهینگیایی به جانب بنگله دیش شده است.

حکومت میانمار ادعا میکند که شاید تعدادی از سربازان مرتکب جنایت شده باشند اما این حکومت اتهام "پاکسازی قومی" را رد کرده می گوید اگر اتهام علیه سربازان ثابت شود، آنان را محاکمه خواهد کرد.

سرکوبی های دو هفته ای علیه روهینگیایی ها که حدود ۲۰۰۰ سرباز در آن نقش داشت، آزمونی بزرگ برای آنگ سان سو چی رهبر دموکراسی خواه میانمار است که حزبش در انتخابات سال ۲۰۱۵ برنده شد.

اکثریت مردم جهان امیدوار بودند که سو چی، برنده جایزه نوبل صلح، بتواند فصل جدیدی از بردباری را بعد از پنج دهه حکومت نظامی ببار آورد. اما جنرال ها هنوز هم بخش بزرگی از حکومت را تحت کنترول دارند و آنگ سان سوچی حال با اتهام ناکامی به عدم مخالفت با نقض حقوق بشر، مواجه شده است.

حکومت میانمار می گوید در واکنش به حمله ماه اکتوبر تندروان روهنگیایی به یک پوسته امنیتی، اردوی آن کشور از مردم قریه خواست تا مهاجمان شورشی را به نظامیان تسلیم کنند اما مردم محل اینکار را نکردند. این حالت تا ۱۲ ماه نوامبر ادامه یافت اما با درگیری و پیگیری گروه های شورشی روهینگیایی توسط اردوی میانمار، به خشونت کشانیده شد.

حکومت میانمار می گوید یک کمسیون تحقیقی در مورد کشتار روهنگیایی ها و تجاوز به زنان این اقلیت توسط آنگ سان سو چی تعیین شده است، اما تاکید میکند که تحقیقات زمان گیر خواهد بود. جدا از آن، ملل متحد نیز یک ماموریت حقیقت یاب را برای تحقیق در مورد تخطی ها از حقوق بشر در میانمار، تعین کرده است.

گزارش: رویترز

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG