لینک های دسترسی

Breaking News

نی: حضور خانم‌ها در رسانه‌ها ۱۲ درصد افزایش یافته است


بر اساس ارقام نی، در حال حاضر دوهزار و ۱۱۳ زن در رسانه‌های افغانستان کار می‌کنند
بر اساس ارقام نی، در حال حاضر دوهزار و ۱۱۳ زن در رسانه‌های افغانستان کار می‌کنند

دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) با نشر گزارش سالانه‌اش اعلام کرد که در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، حضور بانوان در رسانه‌ها افزایش یافته است.

بر اساس گزارش نی، سال ۹۵ با آنکه شاهد خشونت‌های بی‌پیشینه در برابر خبرنگاران بود؛ اما در این سال، افغانستان شاهد دستاوردهای در بخش رسانه‌ها نیز بوده است.

عبدالمجیب خلوتگر رئیس اجرایی این اداره، امروز هنگام نشر گزارش نی به رسانه‌ها گفت، برخلاف اظهارات قبلی در مورد حضور کمرنگ بانوان در رسانه‌ها، حضور آنان بیشتر از پیش از افزایش یافته است.

او افزود "در سال ۹۵ خوشبختانه ما شاهد افزایش ۱۲ درصدی تعداد خانم‌ها در رسانه‌ها بودیم، به اساس یافته‌های نی، در کل ۱۲ هزار و ۵۵۳ کارمند رسانه به شمول خبرنگار ما در افغانستان داریم که کار می‌کنند ۱۲ هزار و ۵۵۳ نفر، که دوهزار و ۱۱۳ نفر از اینها را بانوان تشکیل می‌دهند".

آقای خلوتگر گفت که بر مبنای ارقام یافته‌های نی، حدود ۱۷ درصد تمامی کارمندان رسانه‌یی در افغانستان، خانم‌ها اند.

به باور نی، در کنار چالش‌های امنیتی، فرهنگی و تهدیدها، افزایش ۱۲ درصدی خانم‌ها در رسانه‌ها، بیانگر بهبود وضعیت مسلکی، جرائت و توانمندی کارمندان زن در رسانه‌ها است.

این در حالی است که پیش از این، سازمان گزارشگران بدون مرز، افغانستان را برای کار خبرنگاران زن، جایی خطرناک توصیف کرده است و برای حمایت از خبرنگاران زن، مرکزی را در کابل ایجاد کرد.

این مرکز در هفدهم ماه حوت سال روان هجری خورشیدی، به هدف ظرفیت‌سازی مسلکی، برگرداندن خبرنگاران زن به مسلک شان و کاهش خشونت‌ها در برابر آنان، ایجاد شد.

دفتر نی پیشنهاد کرد که سال جدید خورشیدی را، جامعۀ رسانه‌یی افغانستان، "سال حمایت از بانوان روزنامه‌نگار" بنامند، تا از یک سو، حضور بانوان در رسانه‌ها بیشتر گردد و از جانب دیگر، جو مسلط کنونی را که گویا شمار بانوان خبرنگاران زن در رسانه‌ها کمتر شده است، تغییر یابد.

XS
SM
MD
LG