لینک های دسترسی

Breaking News

شمار دختران محصل در شرق افغانستان افزایش یافته


بلند رفتن سطح آگاهی خانواده ها و ایجاد فضای مصوون تحصیلی از دلایل عمدۀ افزایش محصلان دختر عنوان شده است
بلند رفتن سطح آگاهی خانواده ها و ایجاد فضای مصوون تحصیلی از دلایل عمدۀ افزایش محصلان دختر عنوان شده است

علاقمندى دختران به خاطر فراگیری تحصيل در موسسات تحصيلات عالى و نيمه عالى در شرق افغانستان نسبت به سالهای گذشته به مراتب افزایش یافته است.

مقام ها در شرق افغانستان می گویند که در سال روان بیش از ۲۰۰۰ محصل دختر در موسسات تربیۀ معلم در ولایت های ننگرهار، کنر، لغمان و نورستان جذب شده اند.

محمد داوود ابراهیم خیل رئیس موسسۀ تربیه معلوم ولایت ننگرهار می گوید که شمار محصلان دختر در آن نهاد تحصیلی ۶۰ درصد افزایش یافته است. مقام ها در ولایت های کنر، نورستان و لغمان نیز از بلند رفتن شمار محصلان دختر خبرداده اند.

دختران محصل در این نهاد ها می گویند که در کنار بلند رفتن سطح آگاهی خانواده ها، رفع محدودیت های فرهنگی و اجتماعی و ایجاد فضای بهتر برای تحصیل دختران، مایۀ علاقمندی آنان به درس و تحصیل شده است.

اولیا محصل دارالمعلمین در ولایت ننگرهار می گوید که همه هم صنفانش دختران اند و نیز خانواده اش هیچ گونه ممانعتی با تحصیل وی ندارد.

شبانه محصل دیگر دارالمعلمین نیز جدا بودن صنوف دختران و پسران را دلیل افزایش رجوع دختران به فراگیری درس در این نهاد می داند.

یکی از محصلین دختر در موسسۀ تربیه معلم ولایت لغمان که از گرفتن نامش پرهیز کرد به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که اکنون خانواده ها علاقمند فرستادن دختران شان به درس و تحصیل اند، او می گوید که پدرش مشوق اصلی وی بوده است.

مقام ها نیز ضمن ابراز خوشبینی از افزایش شمار محصلان دختر می گویند که ایجاد زمینۀ تحصیل و تامین فضای امن که اطمینان خاطر خانواده ها را فراهم کرده است، عوامل عمدۀ این افزایش است.

هم اکنون اضافه تر ۱۶۰۰ محصل دختر در ننگرهار، بیش از ۵۰۰دختر دیگر در کنر، حدود ۶۰۰ محصل دختر در لغمان و نزدیک به ۱۰۰ محصل دختر در نورستان سرگرم تحصیل در موسسات تربیه معلم استند.

XS
SM
MD
LG