لینک های دسترسی

Breaking News

علمای دین: در مراسم تدفین سربازان افغان اشتراک کنید!


باشندگان روستا های ولایت ننگرهار که قبلاً در مراسم نماز جنازه و تدفین سربازان اردوی ملی اجازه اشتراک رانداشتند، حال با اجازه ریاست حج و اوقاف این ولایت در هماهنگی با علمای دینی، میتوانند در همچو مراسم اشتراک کنند.

در بسا موارد چون علمای دین به دلیل تهدیدات طالبان قبلا در مراسم ادای نماز جنازه سربازان اردو و پولیس اشتراک نمیکردند در اکثر مناطق ولایت ننگرهار، نماز جنازۀ این سربازان برگزار نمی‌شد.

از دو سال به این طرف علمای دین در ننگرهار در برابر عدم اشتراک مردم و علما در نماز جنازه سربازان دولتی، برنامه‌های آگاهی عامه را در روستاها راه اندازی کرده اند.

مولوی عبدالظاهر حقانی رئیس حج واوقاف ولایت ننگرهار میگوید ذهنیت سازی این اداره در حمایت از سربازان اردو و پولیس مؤثر بوده است؛ به حدی که حالا علما در اکثر مناطق تابوت جنازه سربازان را بر دوش میگذارند.

به گفته رئیس حج واوقاف ولایت ننگرهار علما فتوا داده اند که سرابازان شهید اند و باید به آن ها احترام شود و در منابر تقدیر شوند.

مولوی عبدالظاهر حقانی گفت برنامههای تقدیر و تحسین از نیروهای امنیتی افغان را نیز در این ولایت سرعت بخشیده و توسط این ریاست از سوی اقشار مختلف، نیروهای امنیتی افغان تقدیر میشوند.

به گفتۀ مولوی حقانی، اکنون اکثراً علمای دینی و نمایندگان این ریاست، هنگام اجرای عملیاتهای پاکسازی مناطق از وجود مخالفان مسلح دولت، با نیروهای امنیتی افغان وارد ولسوالیها میشوند و این کار باعث تشویق آنان به مبارزه در برابر مخالفان مسلح دولت شده است.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار نیز میگوید که از طریق ریاست حج واوقاف به همه خطبا و امامان مساجد خبر داده اند در صورتی که هر امام از ادای نماز جنازه سربازان اِبا ورزد، به پنجه قانون سپرده خواهد شد.

باشندگان مناطق دوردست ننگرهار نیز می پذیرند که نسبت به گذشته اشتراک و علاقمندی علما در مراسم نماز جنازه سربازان افغان بیشتر شده است.

تحصیل خان باشنده ولسوالی چپرهار ننگرهار گفت "سابق کسی اول جنازه سرباز را به چپرهار نمی آورد واشتراک در نماز جنازه خو بسیار مشکل بود،طالب نمی ماند واورا حرام می گفتند،ولی اکنون علما خود می گویند که سربازان افغان شهید هستد ،در نماز جنازه خود عالم اشتراک می کند امامت می کند دلچسپی زیاد دارند."

تا دو سال قبل در ولسوالیهای ننگرهار نماز جنازه سربازان افغان مدت دوسال از سوی علمای منطقه حرام دانسته میشد و چنین نمازها را مردم عوام امامت می‌کردند؛ ولی در اثر فعالیت‌های ریاست حج واوقاف این ولایت فاصلهها بین علما و دولت در این ولایت نزدیک شده وهمکاری علمای روستانشین هم با دولت رو به افزایش نهاده است.

XS
SM
MD
LG