لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش سالانه ناتو در مورد موفقیت ها و آزمون ها


ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان شامل حدود ۱۲ هزار نفر از کشور های متحد و شریک ناتو میباشد.
ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان شامل حدود ۱۲ هزار نفر از کشور های متحد و شریک ناتو میباشد.

یانس ستولتینبرگ، سر منشی ناتو در مراسم نشر گزارش سالانه این سازمان گفت که سال ۲۰۱۴، سالی تاریک برای امنیت اروپا بود، اما ناتو قادر به پاسخ گویی به آزمون ها بوده است.

ستولتنبرگ گفت در حالی سال ۲۰۱۵ را آغاز میکنند که حملات دهشت افگنی در پاریس، یادآور تهدیدها و چالش های پیش رو میباشد. اما در عین حال جهان شاهد بود که چگونه میلیون ها نفر برای ارزش های غرب و جوامع باز غرب بپا ایستادند.

سر منشی ناتو گفت که جهان به صورت بنیادی تغیر کرده است " در جنوب، افراط گرای خشونت آمیز به سرحدات اروپا رسیده، و بحران ها در عراق و سوریه، پای دهشت افگنان را به جاده های اروپا کشانیده است. در شرق، روسیه با استفاده از قوه نظامی، کریمه را به خاک خود ملحق و با این اقدام اوکراین را بی ثبات ساخته است."

آقای ستولتینبرگ گفت که پلان عملی آمادگی که در نشست وزرای دفاع ناتو در ویلز روی آن توافق شد، به صورت قابل ملاحظه ای، در تقویت دفاع جمعی این پیمان نقش داشته است.

سر منشی ناتو با تصریح ختم ماموریت محاربوی ناتو در افغانستان در سال ۲۰۱۴ گفت که از تجارب شان در افغانستان، و کوسو، نیاز به همکاری با دیگر کشورها و سازمان ها برجسته شد " امروز، امنیت افغانستان کاملاً در اختیار افغانها قرار دارد. در حالیکه هنوز هم آزمون ها باقی است، ما در حمایت از افغانستان برای نگهداشت پیشرفت های که با مساعی و قربانی زیاد بدست آمده است، مصمم میباشیم. به همین علت ماموریت جدید حمایت قاطع را برای تعلیم دهی، مشوره و کمک به نیرو های ملی دفاعی و امنیتی افغانستان آغاز کرده ایم."

گزارش سالانه ناتو میگوید که بسیاری از چالش ها هنوز باقی است، اما در سال ۲۰۱۴، افغان ها آمادگی خود را برای تامین امنیت در سراسر کشور به اثبات رسانیدند. به عنوان مثال، در طول ماه های جون و جولایی، نیروهای امنیتی افغان بیش از ۸۴ هزار عملیات را رهبری کردند. ابتکارات در جهت بهبود شرایط زندگی و فرصت های شغلی در نیروهای اردو و پولیس افغانستان نتایج ملموس را نشان میدهد، که از جمله مشارکت بیشتر زنان در نیرو های امنیتی آنکشور است که در حال حاضر به بیش از ۲۸۰۰ زن میرسد.

نیروی هوایی به منظور تامین امنیت در افغانستان که محاط به خشکه میباشد موثر و ضروری است. تلاش برای بازسازی نیروی هوایی افغانستان در سال ۲۰۰۷ آغاز و تا سال ۲۰۱۷ ادامه خواهد یافت. این گزارش میگوید که در سال ۲۰۱۴ نیروی هوایی افغانستان عملیات های نجات اضطراری، تخلیه تلفات، شناسایی هوا و حمل و نقل نیروهای نظامی را با حمایت محدود آیساف، انجام داده است. در ماه می در جریان فاجعه بشری در بدخشان، نیرو های هوایی افغانستان به زود ترین فرصت بداد قربانیان رسید.

ماموریت حمایت قاطع شامل حدود ۱۲ هزار نفر از کشور های متحد و شریک ناتو میباشد که در یک مرکز در کابل و چهار شاخه آن در مزار شریف، هرات، کندهار و لغمان فعالیت خواهند داشت. در هر یک از این شاخه ها یک کشور درآموزش، مشوره و کمک نقش یک هماهنگ را بازی خواهد کرد.

در گزارش آمده است، در حالی که عملیات قاطع یک ماموریت محاربوی نیست، اما بدون خطر هم نخواهد بود. نیروهای افغان با شجاعت و حرفه ای به آزمون های امنیتی پاسخ گو میباشند اما به احتمال زیاد چالش های امنیتی در مناطق روستایی افغانستان باقی خواهد ماند. در این محیط مهم است که حمایت جامعه بین المللی از نیرو های افغان ادامه یابد.

ناتو با مقامات افغان روی بررسی ساختار و قابلیت های نیرو های امنیتی افغانستان برای رسیدن به یک نیروی کافی و پایدار ادامه خواهد داد. و بر اساس فیصله در اجلاس سران ناتو در شیکاگو در سال ۰۱۲ ، افغانستان باید مسئولیت کامل مالی نیروهای خود را بعد از سال ۲۰۲۴ متقبل شود.

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG