لینک های دسترسی

Breaking News

سایمون گس: تغییری در ستراتژی ناتو در سال 2013 نخواهد بود


مقامات ناتو در افغانستان میگویند تا ختم سال ۲۰۱۴ هیچ تغیری در پالیسی های ناتو در قبال افغانستان وارد نخواهد شد.

سایمن گس نماینده ارشد ملکی ناتو که در نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل شرکت داشت، به روز یک شنبه به خبرنگاران در کابل گفت، روی این موضوع در نشست بروکسل صحبت شده و در این نشست توافق نظر بر این بوده که ناتو تا ختم ماموریت اش یعنی تا سال ۲۰۱۴ در افغانستان در هر جا که نیاز باشد عملیات نظامی را به پیش خواهد برد و دراین زمنیه تعهد کامل دارد.

وی در مورد افزود "در این نشست دو روزه، روی پالیسی آیساف در افغانستان گفتگوهای متعدد صورت گرفت، در جریان این نشست ها، نظریات واحد مبنی بر این که ناتو به ستراتیژی که در نشست لیسبون در قبال افغانستان روی آن توافق کرد، به صورت مکمل متعهد باقی خواهد ماند، هیچ تغیری در پالسی ناتو وارد نخواهد شد، این به این معنی است که ناتو تا ختم ماموریت اش در افغانستان یعنی تا ختم سال ۲۰۱۴ عملیات نظامی را در هرجای که نیاز باشد با نیروهای افغان شانه به شانه ادامه خواهند داد."

دولت افغانستان و ناتو در نشست لیسبون در سال ۲۰۱۰ میلادی توافق کرده بودند که مسؤولیت های امنیتی بصورت تدریجی به نیروهای افغان سپرده می شود و ناتو پروسه انتقال مسؤولیت های امنیتی را بصورت تدریجی تا سال ۲۰۱۴ میلادی عملی میکند.

اما به تازگی وزیر دفاع امریکا گفت که ناتو و امریکا تصمیم گرفته اند که عملیات های نظامی خود در افغانستان را دراوسط سال ۲۰۱۳ میلادی خاتمه داده و به حمایه و آموزش نیروهای افغان خواهند پرداخت.

اما به گفته نمایده ارشد ملکی ناتو در عملیات های نظامی ناتو در اوسط سال ۲۰۱۳ تغیری نخواهد آمد.

نماینده ارشد ملکی ناتو در نشست روز یک شنبه با خبرنگاران همچنان در پاسخ به سوالی در مورد کاهش احتمالی نیروهای افغان گفت در این مورد بحث ها جریان دارد و حکومت افغانستان نیز در این بحث ها سهیم است.

سایمون گس گفت "در رابطه به کمیت نیروهای افغان صحبت ها جریان دارد، البته در این بحث حکومت افغانستان نیز سهیم است، موضوع کلیدی این است که پس از سال ۲۰۱۴ افغانستان به حمایت مالی قابل ملاحظه جامعه جهانی به خاطر حفظ نیروهایش نیاز دارد و این چیزی که در کنفرانس بن از سوی جامعه جهانی تعهد شده است، سوال اینجا است که نیروهای افغان بخاطر تامین امنیت به ارتقاع کیفیت نیازخواهند داشت و یا افزایش قابلیت، این نیروها همچنان باید متناسب به کمک های باشد که از سوی جامعه جهانی دریافت میکنند."

سایمن گیس میگوید تطبیق پروسه انتقال در شماری از مناطق تا کنون نشان داده است که نیروهای افغان توانایی تامین امنیت کشور را دارند وقابلیت این نیروهای به سرعت در حال افزایش است.

او می گوید هم اکنون در هلمند و قندهار به سطح لیوا عملیات ها توسط نیروهای امنیتی افغان انجام می شود و در سراسر کشور رهبری ۳۶ در صد عملیات ها را این نیروها بدوش دارند.

این مقام ناتو همچنان میگوید هم اکنون بحث ها بخاطر فراهم کردن تجهیزات به نیروهای افغان جریان دارد و قوای افغان با سلاح های سقیل و هلیکوپتر ها تجهیز خواهند شد.

به گفته نماینده ارشد ملکی ناتو در افغانستان، جامعه جهانی پس از سال ۲۰۱۴ نیز تعهداد دراز مدت با افغاسنتان خواهد داشت و در همه عرصه ها بشمول عرصه امنیتی با این کشور همکاری خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG