لینک های دسترسی

Breaking News

نماینده افغانستان در نشست ناتو حضور نخواهد داشت


نشست ناتو بدون حضور نماینده افغانستان برگزار میگردد
نشست ناتو بدون حضور نماینده افغانستان برگزار میگردد

اجلاس ناتو با حضور کشورهای عضو این پیمان در بروکسل برگزار میگردد. ریاست جمهور افغانستان میگوید هیات افغانستان به این نشست حضور نخواهند داشت.

نجیب الله آزاد، معاون سخنگوی رییس جمهور می گوید حکومت افغانستان انتظار دارد که بر اساس تفاهم نامه امنیتی کابل ـ ناتو، در این نشست روی مسایل افغانستان بحث گردد و گروه طالبان زیر فشار قرارگیرد.

سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفته است ناتو ومتحدین آن باید نظامیان افغان را با نیاز های جنگی و اسلحه سنگین و پیشرفته برای ماین روبی مجهز نموده و قوای هوایی افغانستان را نیز تقویت و حمایت نمایند.

شماری از کارشناسان می گویند که حکومت برای فشار آوردن بر حامیان طالبان و دیگر هراس افگنان، در نشست ناتو بـاید اسناد و مدارکی را پیش کنند که دال بر موجودیت ریشه تروریزم در بیرون از خاک افغانستان باشد.

با آغاز بهار و فصل نبرد در افغانستان، دامنه های جنگ این کشور گسترده تر شده است. حال، در آستانه نشست ناتو که همزمان است با افزایش جنگ در افغانستان، وزارت داخله میگوید که اگر احتمالن شمار سربـازان خارجی افزایش داده شوند، این نیروها بیشتر نقش حمایت از نظامیان را خواهند داشت تا برگشت به میدان های نبرد

سه روز پیش، رییس جمهور افغانستان نیز به سرمنشی ناتو گفته است که کابل خواهان تغییر مدیریت جنگ و برگشت سربازان ناتو به میدان های نبرد نیست، بل خواهان افزایش فشار بر طالبان است تا زمینه صلح دایمی فراهم گردد

اما، برخی از آگاهان می گویند که افزایش شمار سربازان خارجی و برگشت آنان به میدان های نبرد، نظامیان افغان را در جنگ با هراس افگنی، روحیه می بخشد.

سید احمد احمدی، کارشناس مسایل نظامی معتقد است "ازدیاد نیروها در افغانستان در وضعیتی که در منقطه قرار داریم به خیر افغانستان است و موثریت خود را خواهد داشت. در طویل مدت برنامه های آموزشی را ادامه دهند"

نشست ناتو قرار است ‪که در بیست و پنجم ماه می در بروکسل برگزار گردد. هرچند، گفته می شود که بحث روی افغانستان شامل اجندای اصلی این نشست نیست، اما آگاهان می گویند که چنین نشست ها، در واقع فرصتی است برای جلب حمایت متحدان افغانستان در کار مبارزه با هراس افگنی و تامین ثبات که نباید از دست بروند.

XS
SM
MD
LG