لینک های دسترسی

Breaking News

آینده حضور ناتو در افغانستان بعد از ۲۰۱۶


باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده هفته گذشته اعلام کرد که بعد ازسال ۲۰۱۴ میلادی ۹۸۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان باقی می ماند و این سربازان تا ختم سال ۲۰۱۶ به صورت تدریجی افغانستان را ترک خواهند کرد.

آقای اوباما گفت که بعد ازسال ۲۰۱۶ فقط ۱۰۰۰ سرباز آمریکایی برای مشوره دهی به ارتش افغان و تأمین امنیت دفاتر سیاسی آمریکا در این کشور باقی خواهند ماند.

اما سوال اینجا است که آیا نیروهای ناتو که متحد عمده ایالات متحده امریکا است، نیز با خروج نیروهای امریکایی از افعانستان، آن کشور را ترک خواهد کرد؟

عبدالله عظیم آگاه امور سیاسی در ایالات متحده می گوید که کشورهای ناتو هر کدام خود در مورد باقی ماندن نیروهای شان در افغانستان تصمیم گرفته می توانند ولی تصمیم ایالات متحده امریکا نیز بر تصمیم آنان تاثیرگزار است.

آقای عظیم گفت " هر کشور عضو ناتو می تواند تصمیم خود را میگیرد، قسمیکه فرانسه از سال 2012 تصمیم گرفت که بیرون شود، بیرون شد. اما تصمیم امریکا بر آنها تاثیر گزار است."

از سوی دیگر حکیم عاشر رئیس پیشین مرکز رسانه های حکومت افغانستان نیز به این عقیده است که امریکا یکی از متحدین پرقدرت ناتو است و بدون شک اگر امریکا نیروهایش را از افغانستان خارج کند، ناتو نیز نیروهایش را خارج خواهد کرد.

حکیم عاشر گفت "حضور نیروهای ناتو در افغانستان بستگی به حضور نیروهای امریکا دارد. من فکر میکنم که هر زمانیکه نیروهای امریکایی افغانستان را ترک کنند نیروی های ناتو نیز ترک میکنند."

با خروج نیروهای امریکایی تا سال ۲۰۱۶ از یک سو و معامله تبادله یک خورد ضابط امریکایی از اسارت طالبان در برابر رهایی پنج طالب مرتبط با القاعده از سوی دیگر، باعث نگرانی های امنیتی در افغانستان شده است.

توانایی نیروهای امنیتی افغان

در صورت خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان، نیروهای اردوی ملی این کشور تا چه اندازه می تواند امنیت افغانستان را تامین کنند.

آقای عاشر می گوید که نیروهای افغان می توانند امنیت آن کشور را به همین روال جاری تامین کنند اما به میزان کمک های ایالات متحده در بخش های مختلف بستگی دارد.

آقای عاشر اضافه کرد که نباید از نیروهای افغان، تامین امنیت کامل را توقع داشت.

حکیم عاشر گفت " زمانیکه ۱۵۰ هزار نیروی بین المللی با تجهزات پیشرفته و ۲۵۰ هزار نیروی افغان که نیم میلیون نیرو میشود، نتوانست امنیت ۱۰۰ درصد را در افغانستان تامین کنند، نیروهای افغان به تنهایی چگونه خواهند توانست که امنیت را تامین کنند؟"

اما حکیم عاشر می گوید که طالبان نیز گروه های کوچک هستند که فاقد تجهزات چون توپ و طیاره هستند و نمی توانند که با شمار چند هزار نفر کابل را تسخیر کنند، اما بدون شک با انجام دادن حملات انتحاری و انفجارات فضای افغانستان را ناامن می سازند.

آقای عاشر گفت که در صورت تعهد مالی دراز مدت امریکا و ناتو، یک نوع ضمانت افغانستان در منطقه خواهد بود که آن کشور تقویت خواهد شد.
  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG