لینک های دسترسی

Breaking News

ستولتنبرگ: ناتو ائتلاف خلل ناپذیر است


سرمنشی ناتو ارزش روابط امریکا و اروپا را اجتناب ناپذیر خوانده است
سرمنشی ناتو ارزش روابط امریکا و اروپا را اجتناب ناپذیر خوانده است

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو هشدار داده است که به تنهایی به پیش رفتن در خصوص مسایل دفاعی و امنیتی نه گزینۀ مطلوب برای ایالات متحده و نه هم برای اروپا است.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور منتخب جدید ایالات متحدۀ امریکا در جریان مبارزات انتخاباتی خود با انتقاد از سهمگیری ناچیز مالی شماری از کشورهای عضو ناتو گفته بود که اگر این کشورها مکلفیت‌های مالی خود را انجام ندهند، ممکن از حمایت ایالات متحده بهره نبرند.

آقای ستولتنبرگ در نوشته‌ای برای روزنامۀ آبزرور هشدار داده است "ما با بزرگترین چالش‌های امنیتی عصر خود روبرو استیم. زمان آن نیست که ارزش مشارکت میان اروپا و ایالات متحده را زیر سوال ببریم."

سرمنشی ناتو نگاشته است که سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یگانه وقتی که عبارت "حمله بر یک عضو ناتو، حمله بر تمام اعضا است" مندرج در اساسنامۀ خود را در عمل ثابت کرد، پس از حملات دهشت افگنی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ بر ایالات متحدۀ امریکا بود.

در این مطلب آقای ستولتنبرگ استدلال کرده است " صد ها هزار سرباز اروپایی، در افغانستان وظیفه اجرا کرده اند و بیش از ۱۰۰۰ آنان، در عملیاتی که پاسخ مستقیم به حملات علیه امریکا بود، جان باختند."

برخی کشورهای عضو ناتو در مصارف دفاعی خود کوتاه آمده و نتوانسته اند که کم از کم دو درصد درآمد ناخالص ملی را هزینۀ مصارف دفاعی کنند.

سرمنشی ناتو با اشاره به مشارکت بلند مالی ایالات متحده در این پیمان از سایر کشورهای اروپایی نیز خواسته است که سهم منصفانه بگیرند.

آقای ستولتنبرگ ارزش روابط امریکا و اروپا را "اجتناب ناپذیر" عنوان کرده و نگاشته است که در چنین عصر "سردرگمی" به رهبری نیرومند امریکایی نیاز است.

سرمنشی ناتو گفته است " به جای عمیق ساختن اختلافات، آنچه را پرورش دهیم که ما را متحد می‌سازد، عقلانیت و بینش کار مشترک برای یافتن راه حل مشترک را دریابیم."

XS
SM
MD
LG