لینک های دسترسی

Breaking News

حضور داعش در افغانستان با سازمان اصلی آن ربط دارد


جنرال جان نیکلسن، قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان
جنرال جان نیکلسن، قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان

حضور گروه دولت اسلامی در افغانستان به طور مستقیم با سازمان اصلی آن در عراق و سوریه پیوند دارد. این مطلب را جنرال جان نیکلسن، قوماندان قوت های امریکایی و ناتو در افغانستان روز چهارشنبه بیان داشت.

جنرال نیکلسن طی مصاحبه ای با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که وفاداران دولت اسلامی در افغانستان ارتباطات مالی، مخابراتی و استراتیژیک با رهبری دولت اسلامی در خلافت خود ساخته آنها در عراق و سوریه دارند.

جنرال نیکلسن گفت که جنگجویان داعش یا گروه دولت اسلامی در افغانستان با سازمان مادری خود مرتبط می باشد.

جنرال نیکلسن گفت "آنها برای عضویت درخواست دادند، پذیرفته شدند. آنها باید از برخی آزمونها می گذشتند، آنها در دابق، مجله دولت اسلامی معرفی شده اند."

همین اکنون پایگاهای دولت اسلامی در شرق افغانستان تحت ضربات تهاجمی نیروهای افغانستان که از جانب عساکر امریکایی پشتیبانی می شود قرار گرفته است.

این تهاجم بخشی از عملیات شفق محسوب می گردد که شنبه گذشته به راه انداخته شد. البته این عملیات چند ساعت بعد از آن رخ داد که این گروه مسئولیت یک بم گزاری انتحاری در شهر کابل را که باعث مرگ هشتاد تن و زخمی شدن بیشتر از دو صد تن دیگر گردید به عهده گرفت.

قربانیان این حمله بیشتر مربوط به جنبش روشنایی بود که به طرفداری از عبور پایه های برق از ولایت بامیان دست به اعتراضات زده بودند.

این نخستین حمله گروه داعش در کابل دانسته شده که با اینکار نگرانی در مورد توانایی این گروه برای انجام حملات تروریستی بیشتر گردیده است.

تا این اواخر مقامات افغان و امریکایی تاکید می ورزیدند که وفاداران گروه دولت اسلامی طالبان را بیزار ساخته که جنگ آنها پیشرفتنی نداشته و طالبان پس از مدت ١٥ سال به هدف شان در سرنگونی حکومت افغانستان ناکام بوده است.

در این هفته برید جنرال چارلس کلیولند، سخنگوی قوتهای امریکایی در افغانستان تعداد داعشی ها را درین کشور بین یک هزار تا سه هزار و به گمان اغلب ١٥٠٠ جنگجو تخمین زده است.

حملات نیروهای افغان

نیروهای افغان با حمایت قوتهای امریکایی مخفیگاه های داعش را در ننگرهار برای چندین ماه تحت ضربات خویش قرار داده اند.

اطلاعاتی را که حکومت افغانستان در مورد عملیات علیه گروه دولت اسلامی در ماه های اخیر به نشر می سپارد حاکی از این است که تعداد زیادی از افراد این گروه کشته و یا زخمی شده اند و گفته شده است که این تلفات از شنبه تا حال به صدها رسیده است. با آن هم این گزارشها به صورت مستقل مورد تایید قرار نگرفته است.

جنرال نیکلسن درادامه مصاحبه اش با اسوشیتد پرس گفت که از ده ولسوالی که داعش در آن حضور داشت قبل از عملیات اخیر این تعداد به سه ولسوالی تقلیل یافته بود.

در افغانستان، داعش که به نام دولت اسلامی ولایت خراسان نامیده شده است، تعداد زیادی از جنگنده های آن از اجنسی وروکزی آن طرف مرز ولایت ننگرهار سرازیر می شوند و قبلا آنها به تحریک طالبان پاکستان تعلق داشتند.

نیکلسن گفت "ما درین مقطع آنها را از یک منبع می دانیم که جای یکدیگر را می گیرند"، جنرال نیکلسن با ابراز این مطلب افزود که ماه گذشته نیروهای ضد دهشت افگنی امریکایی رهبر ارشد تحریک طالبان پاکستان را که خلیفه عمر منصور نامیده می شد کشت.

منصور طراح حمله بریک مکتب درپشاور در سال ٢٠١۴ پنداشته می شد که در آن ١٥٠ تن که بیشتر شان را اطفال مکتب تشکیل می داد کشته شدند.

جنرال نیکلسن افزود "این خود نشان دهنده تعهد ما در برابر دهشت افگنان است. مهم نیست که آنها در کجا به این کشتار دست می زنند - آن طرف یا این طرف سرحد."

نگرانی وجود دارد که مقامات پاکستانی به فعالان گروه دولت اسلامی پناهگاهی در اختیار شان قرار می دهد. حکومت افغانستان نیز می گوید که پاکستان به طالبان کمک فراهم می کند - ادعایی که از طرف مقامات پاکستان رد شده است.

XS
SM
MD
LG