لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو از بیانات ترمپ نگران است


ترمپ سازمان ناتو را منسوخ خوانده است
ترمپ سازمان ناتو را منسوخ خوانده است

نقش سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو و ارزش هایی که این سازمان روی آن استوار است، از هر زمانی دیگر، اکنون مهمتر است.

ارزلا فوندر لیین، وزیر دفاع آلمان امروز در نشست اقتصادی جهان در شهر داووس سویس ضمن ابراز این مطلب گفت که ناتو به حیث یک سازمان بانی، آزادی، دیموکراسی و حقوق بشر بوده و ماموریت آن از هر زمان دیگر، امروز پر اهمیت تر است.

این گفته های وزیر دفاع آلمان در واقع، واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترمپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده که ناتو را یک نهاد از کار افتاده و منسوخ خوانده است، مشخص شده است.

وزیر خارجۀ آلمان نیز گفته است که بیانات دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا مبنی بر اینکه سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو "منسوخ" است، مایۀ نگرانی این پیمان ۲۸ عضوی شده است.

فرانک والتر شتاینمایر پس از ملاقات با ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو در بروکسل گفت که بیانات ترمپ در تناقض با گفته های جیمز متیس، نامزد وزارت دفاع حکومت آیندۀ ایالات متحده قرار دارد.

آقای شتاینمایر گفت "نشانۀ از کاهش تنش دیده نمی‌شود...بدیهی است که سخنان رئیس جمهور منتخب ترمپ که ناتو را منسوخ می‌پندارد، توأم با دلواپسی اعضای ناتو بوده است".

آقای ترمپ به تازگی یکبار دیگر ناتو منسوخ است زیرا به گفتۀ وی این سازمان نتوانسته است حملات دهشت افگنی را دفع کند.

رئیس جمهور منتخب امریکا همچنان گفته است که انگلا مرکل صدر اعظم آلمان با بازکردن درهای کشورش به روی یک میلیون پناهجو "اشتباه فاجعه بار" را مرتکب شد که زمینه را به حملات دهشت افگنی مهیا کرد.

ناتو از سال‌های ۱۹۵۰ به اینسو، مدافع بزرگ کشورهای اروپای غربی بوده و پس از پایان جنگ سرد فعالیت خود را تا مرزهای روسیه گسترش بخشید. حمله بر یک عضو ناتو حمله بر همه اعضای آن پیمان تلقی می شود.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز بیانات آقای ترمپ را تصدیق کرده و گفته است که ناتو منسوخ است.

XS
SM
MD
LG