لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو: دور نهایی انتقال تا اواسط 2013 تکمیل خواهد شد


سران کشور های سازمان پیمان اتنلانتیک شمالی (ناتو) قبل از ختم رسمی اجلاس بر تداوم کمک های این پیمان برای آموزش قوای امنیتی افغان و فراهم کردن مساعدت های مالی متمرکز می باشد.

در اعلامیۀ نهایی نشست آمده است که که گام های عمده برای ثبات و امنیت افغانستان و هدف ناتو برداشته شده است که جلوگیری از دوباره مبدل شدن افغانستان به لانه دهشت افگنان میباشد. روند انتقال مسئولیت های امنیتی از قوای آیساف به نیرو های افغان، بر اساس توافق نشست لیزبن در مسیر درست قرار دارد و تا اواسط سال 2013 تکمیل خواهد شد.

در اعلامیه آمده است که ناتو از اعلام دور سوم مرحله انتقال توسط رئیس جمهور افغانستان استقبال می کند. مقامات میگویند با انتقال مسئولیت های امنیتی ۷۵ در صد نفوس افغانستان به قوای افغان، آیساف توجه بیشتر را به نقش تعلیم دهی و مشوره معطوف خواهد داشت. اعلامیه ناتو حاکی است که نیرو ها آیساف تا تاریخ ۳۱ دسمبر سال ۲۰۱۴ به شکل تدریجی و مسئولانه ماموریت خود را در افغانستان خاتمه خواهد بخشید.

ناتو یکبار دیگر بر اهمیت پیشرفت ها و تعهدات حکومت افغانستان در راستای داشتن یک جامعه دموکراتیک، که بر پایه های حاکمیت قانون، به شمول مبارزه با فساد اداری، آزادی های بنیادی شهروندان تاکید می کند.

ناتو در اعلامیه خود از همکاری های منطقوی و توافقات ترانزیتی با کشور های آسیای میانه، روسیه و پاکستان استقبال کرده است. در اعلامیه آمده است که در جلسه ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ در استانبول، افغانستان و کشور های منطقه بر حفظ امنیت منطقه متعهد شدند. اعلامیه حاکی است که کشور های منطقه به ویژه پاکستان نقش مهمی برای حفظ صلح و ثبات در منطقه دارند.

(مطلب مکمل اعلامیۀ ناتو را اینجا دریافت کنید)

XS
SM
MD
LG