لینک های دسترسی

Breaking News

نشست وزیران خارجۀ ناتو در سایۀ نگرانی از سیاست خارجی ترمپ


پیام سرمنشی ناتو در مورد افغانستان دلگرم کننده بود
پیام سرمنشی ناتو در مورد افغانستان دلگرم کننده بود

وزیران خارجۀ کشورهای عضو ناتو امروز در بروکسل گردهم آمده‌ اند تا بر مسایل گوناگون از جمله امنیت و ثبات در افغانستان بحث کنند.

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، تعهد قوی آن پیمان را نسبت به امنیت افغانستان یک بار دیگر تجدید کرد و گفت که در مورد اجندای اصلاحاتی حکومت افغانستان معلومات جدید حاصل خواهد کرد.

قرار است آقای ستولتنبرگ روز چهارشنبه هفتم دسامبر با صلاح الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان و جنرال جان نیکلسن فرمانده عمومی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان دیدار و صحبت کند.

اما بزرگترین مبحث این نشست موضوعی است که در اجندای رسمی شامل نیست: روابط ناتو با حکومت آیندۀ ایالات متحده به رهبری دونالد ترمپ.

سخنان جنجال برانگیز آقای ترمپ در مورد پیمان ناتو، تویت‌ها و تماس‌های تلیفونی جنجالی وی به ویژه صحبت تلیفونی اخیر با رئیس جمهور تایوان که مایۀ خشم چین شده است، نگرانی رهبران کشورهای ناتو را بر انگیخته است.

آقای ستولتنبرگ با وصف گفته‌های دونالد ترمپ روز دوشنبه گفت که دیده به راه کار مشترک با ترمپ و تیم وی خواهد بود. او پیش از این ابراز اطمینان کرده بود که تعهد واشنگتن با ناتو متزلزل نخواهد شد.

دونالد ترمپ در زمان کارزار انتخاباتی خود گفته بود که ایالات متحده ملزم به دفاع از آن کشورهای عضو ناتو نخواهد بود که به گفتۀ وی سهم مالی خود را در این پیمان ادا نمی‌کنند.

XS
SM
MD
LG