لینک های دسترسی

Breaking News

کارستن جکوبسن:'گزارش محرم بر اساس تحلیل و تجزیۀ استخباراتی نمی باشد.'


یک مقام ناتو گفته است که گزارش نیروهای ائیتلاف روی تحقیقات از هزاران زندانی طالب استوار است. او گفته است یافته این گزارش بر بنیاد تجزیه و تحلیل استخباراتی از وضیعت در میدان جنگ نیست.

این گزارش محرم نشان می دهد که شورشیان به این عقیده اند که بعد از خروج قوای خارجی از افغانستان در سال 2014 میلادی، آنان دوباره به قدرت برخواهند گشت.

مقامات ناتو می گویند این طالبان دستگیر شده باور دارند که آنان از پاکستان حمایت و کمک به دست آورده و در میدان جنگ دست آورد های خوبی دارند.

کارستن جکوبسن، سخنگوی نیرو های ناتو در افغانستان، هشدار داد که این گزارش محرم، درست بعد از دستگیری طالبان جمع آوری شده و بر اساس تحلیل و تجزیۀ استخباراتی نمی باشد.

"آنچه در گزارش آمده است اساساً مجموعۀ از بازجویی و اولین گفته های طالبان می باشد که بعد از دستگیری شان ابراز داشته اند. صحبت های آنان، درک طالبان را از مبارزات آنها نشان می دهد. در ضمن آنچه آنان در مورد مبارزات شان باور دارند و آنچه از ما می خواهند تا در بارۀ مبارزات آنان باور داشته باشیم."

جاکوبسن گفت اکثر جنگجویان به این باور اند که "آنان تا هنوز هم نقش موفق داشته اند، اما این درک نادرست بوده و ناتو برنامه ندارد تا ستراتیژی خود را به خاطر آن تغییر دهد.

در طول دو سال گذشته طالبان پایگاه های خود را در جنوب از دست داده و نیرو های ناتو مبارزات شانرا در مناطق شرقی نیز علیه آنان سرعت بخشیده اند.

از سوی دیگر پناهگاه های امن بسیاری از رهبران جنگجویان در آنطرف سرحد افغانستان در مناطق قبایلی پاکستان موقعیت دارد. سخنگوی ناتو می گوید "در گزارش گفته شده است که آنان خود را در حمایت پاکستان قرار داده اند. اما این گزارش درست بعد از توقیف شدن آنان جمع آوری شده است لذا نمیتوان به آنچه این افراد می گویند ارزش بالای قایل شد."

از سوی دیگر عبدالباسط سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گزارش مبنی بر حمایت پاکستان از طالبان را رد کرده و آنرا "بیهوده و بی معنی" خوانده است.

اما ایالات متحده برای اولین بار جزییات و تحلیل حملات نیرو های امنیتی افغان را علیه نیرو های ایتلاف به نشر رسانیده گفته است که از سال 2007 به اینسو 45 مراتبه عساکر خارجی مورد حملۀ نیرو های دوست قرار گرفته اند. در این حملات 70 عسکر خارجی کشته شده و 110 تن مجروح شده اند.

در گواهی که قرار است به روز چهارشنبه در برابر کمیتۀ خدمات نظامی مجلس نمایندگان پیشکش شود آمده است که در اکثر قضایا به خاطر انگیزه های داخلی و شخصی در برابر عساکر خارجی عکس العمل نشان داده شده و جنبۀ رهبری شده توسط گروه های شورشی ندارد. دومین دلیل عام آن دخالت شورشیان می باشد که با جعل هویت در نیرو های امنیتی افغان نفوذ می کنند.

آخرین حملۀ که امروزعلیه نیرو های ناتو در افغانستان صورت گرفت، باعث کشته شدن یک عسکر ناتو در شرق افغانستان شده است که باز هم توسط عسکر افغان مورد حمله قرار گرفته است.

مقامات وزارت دفاع گفته اند " تهدید داخلی یک موضوع قابل ملاحظه به عملیات قوای ایتلاف و نیرو های امنیتی افغانستان می باشد." این مقام پنتاگون علاوه کرد که این تهدید عدم اعتماد میان نیرو های ایالات متحده و همتا های افغان آنان را به به وجود میآورد که در این مقطع زمانی بسیار مهم می باشد."

تاکنون مقامات پنتاگون رقم واقعات را به نشر نرسانیده اما مقامات می گویند در 42 واقعه، نیرو های امنیتی افغان مسئول بوده و در سه واقعۀ دیگر کسانی دخیل بوده اند که توسط شرکت های خصوصی استخدام شده بودند.

XS
SM
MD
LG