لینک های دسترسی

Breaking News

رسمسن: افغانستان را به خاطر اوکراین ترک نمی کنیم


سرمنشی ناتو می گوید که بحران اوکراین توجۀ این پیمان را از افغانستان منحرف نخواهد کرد، زیرا ناتو توانایی اجرای همزمان چند عملیات را دارد.

اندریس فو رسمسن به قاطعیت گفت که رویداد های اوکراین هیچ تأثیری بر مأموریت بین المللی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی در افغانستان نخواهد گذاشت.

آقای رسمسن روز گذشته در واشنگتن گفت "تعهد ما به امنیت متحدین ما، ناگسستنی است. ما ماموریت ایساف را خویش را پایان بخشیده و مشارکت آیندۀ خود با افغانستان را تامین خواهیم کرد."

روسیه خصومت های جدید را به اروپا نزدیک میسازد، ایالات متحده و ناتو تلاش دارند غور کنند که آیا منابع از پیش کاهش یافته و توجه از افغانستان که تا اکنون اولویت ارشد امنیتی بوده است، انحراف خواهد کرد یا نه.

متحدین نظامی بین المللی میخواهند ماموریت ۱۲ ساله خویش را در افغانستان ادامه دهند و از حکومت افغانستان خواسته اند تا توافقنامۀ دوجانبۀ امنیتی را به امضا برساند که براساس آن عساکر خارجی خواهند توانست فراتر سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی بمانند.

اما کشور های عضو ناتو در شرق اروپا، از پرخاشگری روسیه – به گونۀ ویژه پس از جدا سازی شبه جزیرۀ کریمه از اوکراین – به این باور رسیده اند که ناتو ممکن به جز تقویت مرزها و حضور نظامی اش در یک قاره دوتر، گزینه اندکی داشته باشد.

سایر کارشناسان گفته اند که تمرکز مجدد برخی از کشور های اروپایی و به ویژه آنهای که به روسیه نزدیک اند، غیر قابل جلوگیری است.

جیمز ستافریدیز، قوماندان پیشین نیروهای بحری ایالات متحده هفتۀ گذشته در یک مصاحبه به اسوسیتد پرس گفت به دلیل این که اروپایی ها بیشتر در مورد روسیه – به مثابه یک تهدید – نگران اند، آنها تمایل اندک به انحراف منابع با ارزش شان به ماموریت خارجی خواهند داشت که افغانستان یکی از آنهاست.

کاهش شدت جنگ در افغانستان

از یک سال گذشته به این سو، تمرکز جنگ در افغانستان کاهش یافته و اکثریت عساکر از ۴۹ کشور جهان که در افغانستان مستقر اند، پیش از پیش خروج شان را از آن کشور پلانگذاری نموده اند.

تا به حال تصمیم اتخاذ نشده است که چه تعداد از عساکر بین المللی در افغانستان باقی خواهد ماند زیرا حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان نمیخواهد توافقنامۀ دوجانبۀ امنیتی و دفاعی با واشنگتن را امضا کند که براساس آن یک تعداد از نیروهای خارجی فرار تر از سال ۲۰۱۴ در آن کشور باقی خواهند ماند.

این در حالیست که مقامات انتظار میبرند که انتخابات ماه آینده در افغانستان یک رهبری را برخواهد گزید که به کمک های متداوم نظامی بین المللی توافق خواهد کرد.

اوکراین که عضو ناتو نیست، فقط دها عسکر هنوز هم در افغانستان دارد. رهبران حکومت جدید اوکراین تلاش کردند برای احیای اقتصاد داخلی، شامل اتحادیۀ اروپایی شوند اما صدر اعظم جدید آن کشور گفت که کییف تقاضا ها برای پیوستن با ناتو را کنار گذاشته است تا شهروندان طرفدار روسیۀ خویش را که مخالف این اقدام اند، خشنود سازد.

ستیفن بیددل، کارشناس امنیتی و دفاعی در شورای روابط خارجی به اسوسیتد پرس گفته است که نگهداشت عساکر در افغانستان در تناسب به امریکا و اروپا، هزینۀ بیشتر برمیدارد.

به گفتۀ این کارشناس امریکایی فشار بودجه و نگرانی پیرامون روسیه، با کاهش بیشتر قوای امریکای در افغانستان خواهد شد.

در این حال، رسمسن با وجود آنکه به حضور نظامی در افغانستان تعهد کرد، پیشبینی نمود که غرب برای حفظ امنیت در روشنی پیشرفت های روسیه، باید تصامیم دشواری را اتخاذ کند.

آقای راسمسن نگرانی عمیقش را در مورد اقدام روسیه در اوکراین ابراز داشته در جمعی از کارشناسان و خبرنگاران در مرکز پژوهشی بروکنیگز در واشنگتن گفت "پس از پایان جنگ سرد، این عمیق ترین تهدید به امنیت و ثبات اروپایی ها است."
XS
SM
MD
LG