لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش توان نظامی ناتو در واکنش به پرخاشگری روسیه


قوای واکنش سریع ناتو متشکل از مجهزترین و کارآزموده ترین سربازان قوای بحری، هوایی و پیاده است
قوای واکنش سریع ناتو متشکل از مجهزترین و کارآزموده ترین سربازان قوای بحری، هوایی و پیاده است

قرار است سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو شمار نیروی واکنش سریع خود را برای پاسخگویی به پرخاشگری روسیه بر اوکراین و چالش افراطگرایان اسلامی، بیشتر از دو برابر سازد.

نیروی واکنش سریع ناتو متشکل از قوای شدیداً آماده و فوق العاده مجهز با تکنالوژی پیشرفته است که در آن واحد های پیاده، هوایی، بحری و نیرو های ویژۀ عملیاتی شامل بوده و نظر به ضرورت فوراً برای عملیات اعزام می شوند.

جینز استولتنبرگ، سرمنشی ناتو روز پنجشنبه در نشست وزیران دفاع آن پیمان در بروکسل گفت که انتظار می رود شمار نیرو های واکنش ناتو از ۱۳ هزار به ۳۰ هزار سرباز افزایش یابد.

آقای ستولتنبرگ گفت که نمی خواهد در مورد نتایج نشست امروزی پیشداوری کند، اما ابراز امیدواری کرد که وزیران دفاع ناتو بر چندین عنصر این بسته که توان جمعی دفاعی آن پیمان را افزایش می بخشد، توافق خواهند کرد.

سرمنشی ناتو همچنان گفت که وزیران دفاع آن پیمان باید جزئیات ایجاد یک قوای مشترک ضربتی جدید مافوق سریع را تصویب کنند که شمار آن حدود ۵۰۰۰ سرباز بوده و به آن "نیروی پیشگام" نام نهاده شده است.

افزایش توان نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده، اندیشۀ فصل جدید جنگ سرد میان غرب و روسیه را در اذهان بعضی ها قوت می بخشد، اما به گفتۀ سرمنشی ناتو اقدامات آن پیمان کاملاً دفاعی بوده و فقط به خاطر عملکرد های روسیه اتخاذ شده است.

با وجود توافق آتش بس که میان اوکراین و شورشیان طرفدارروسیه در ماه سپتمبر در منسک امضا شد، درگیری ها در شرق اوکراین ادامه داشته و آتش سنگین توپخانه هنوز هم به گونۀ روزمرهغیرنظامیان و نظامیان دو طرف را از بین می برد.

آقای ستولتنبرگ از روسیه خواست تا حمایت خود را از جدایی طلبان در شرق اوکراین متوقف سازد و به توافقنامه مینسک احترام گذارد و با استفاده از تمام نفوذ خود بر جدایی طلبان، آنان را وا دارد تا به آتش بس احترام کنند.

سرمنشی ناتو، روسیه را به نقض قوانین بین المللی،تخطی از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین، الحاق کریمیه به روسیه و ایجاد بی ثباتی درشرق اوکراینمتهم کرد.

در همین حال قرار است روز جمعه آقای ستولتنبرگ پس از گرفتن تصدی سمت سرمنشی ناتو، برای نخستین بار با سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، در کنفرانس امنیتی مونشن دیدار کند. انتظار می رود که سرمنشی ناتو با رئیس جمهور اوکراین نیز ملاقات داشته باشد.

XS
SM
MD
LG