لینک های دسترسی

Breaking News

حملۀ طیاره های ناتو بر پوسته های سرحدی پاکستان


حملۀ طیاره های ناتو بر پوسته های سرحدی پاکستان
حملۀ طیاره های ناتو بر پوسته های سرحدی پاکستان

پاکستان می گوید در جواب حملۀ هوایی مرگبار ناتو در آنطرف سرحد با افغانستان که در اوایل روز شنبه اتفاق افتاد، برنامه دارد در روابطش با ایالات متحده و ناتو تجدید نظر کند.

درنتیجۀ حملۀ هوایی نیرو های ناتو بر دو پوستۀ سرحدی پاکستانی، حد اقل 28 عسکر آنکشور کشته شده و 14 تن دیگر مجروح شده اند. این پوسته های سرحدی در مناطق قبایلی هم سرحد با افغانستان موقعیت دارد.

سید یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان در برابر حمله بر قلمرو کشورش واکنش نشان داده و آن را با الفاظ شدیدی محکوم کرده گفت:

"ما مانند دیوار سنگی محکمی خواهیم بود. من موضوع را با اعضای حزب مخالف و سایر رهبران پاکستانی بحث و صحبت کرده ام. ملت ما در دفاع از کشور شان متحد استند. ما به هیچکس اجازه نخواهیم داد تا بر کشور ما حمله کند."

عمران خان رهبر حزب انصاف پاکستان که در یکی از راهپیمایی ها در شهرک شجاع آباد واقع در نزدیکی ملتان سخنرانی می کرد، با تقبیح این حمله از حکومت پاکستان خواست تا پایش را از جنگی که مربوط به پاکستان نمی شود بیرون بکشد، "هر روز عساکر و افراد ملکی ما کشته می شوند. و آنان، کسانیکه برای آنها این افراد زندگی های شان را قربانی می دهند، حمله کرده و 24 تن از عساکر ما را کشته اند. امروز من این عمل را با شدید ترین الفاظ محکوم کرده و به حکومت پاکستان می گویم، زمان آن فرارسیده تا پای خود را از جنگ امریکا بیرون بکشیم."

در این حال پاکستان در عکس العمل با این حملۀ قوای ناتو هر دو سرحد انتقالاتی اش را در مناطق تورخم که با ولایت ننگرهار هم مرز است و شهر چمن کویته که با ولایت قندهار مرز مشترک دارد ، به روی اموال انتقالاتی ناتو که از آن سرحدات عبور می کند، بسته اند. تا هنوز معلوم نیست که توقف اموال تدارکاتی ناتو در آن طرف سرحد با پاکستان تا چه زمانی دوام خواهد کرد.

بریدجنرال کریستن جکوبسن سخنگوی نیرو های آیساف در افغانستان گفته است که در رابطه با این حمله تحقیقات می کند و مراتب تسلیت خود را به کسانی ابراز کرد که در این حادثه صدمه دیده اند.

"رهبری آیساف در رابطه با گسترش روابط امنیتی با پاکستان، به شمول همکاری در عملیات ما علیه دهشت افگنی در امتداد سرحد با افغانستان و پاکستان، متعهد باقی خواهد ماند."

حملۀ هوایی هلیکوپتر و جت های جنگی ناتو که دو پوستۀ سرحدی را هدف قرار داد، روابط از قبل تیره شده میان ایالات متحده و پاکستان را یک بار دیگر به بحران کشانید.

حمله روز شنبه در ذات خود یکی از بد ترین واقعات از زمانی تلقی می شود که پاکستان خود را به سادگی متحد جنگ ایالات متحده در افغانستان در سال 2001 میلادی قرار داد. روابط میان این دو متحد بعد از کشته شد اسامه بن لادن در شهر ایبت آباد پاکستان به خرابی گرایید.

و اما این اولین مرتبۀ نیست که حکومت پاکستان دروازۀ سرحدات خویش را به روی اموال اکمالاتی ناتو می بندد. اسلام آباد چندی قبل نیز بعد از آن سرحد تورخم را به روی ناتو بست که هلیکوپتر آن قوا اشتباهاً دو عسکر پاکستان را هدف قرار داد. در آن زمان تورخم بیش از یک هفته به روی لاری های انتقالاتی اموال ناتو مسدود شده بود.

XS
SM
MD
LG