لینک های دسترسی

Breaking News

منشی عمومی ناتو: طالبان را شکست میدهیم


منشی عمومی ناتو: طالبان را شکست میدهیم
منشی عمومی ناتو: طالبان را شکست میدهیم

هلاکت اسامه بن لادن رهبر القاعده در پاکستان سؤالات تازۀ را متوجه پالیسی سازان، مأمورین حکومات غربی و خصوصاً رئیس جمهور ایالات متحده ساخته است اینکه ازحالا به بعد چگونه شیوۀ مبارزه با دهشت افگنان و طالبان را شکل دهند.

اندریس فو رسمسن منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) نیز در واشنگتن آمده است تا با رئیس جمهور ایالات متحده روی همین موضوع و فرا رسیدن ماه جولای به حیث تأریخ آغاز روند خروج تدریجی قوای امریکایی از افغانستان صحبت نماید.

منشی عمومی ناتو، طی مصاحبۀ اختصاصی با سیری نایروپ از تلویزیون آشنا، در مورد تأثیرات مرگ اسامه بن لادن بر اوضاع در افغانستان گفت عملیات مؤفق علیه رهبر القاعده صدمۀ بزرگی بر دهشت افگنی بین المللی میباشد. هلاکت وی پیام محکمی را به طالبان نیز میفرستد که سرنوشت آنها نیز چنین است.

منشی عمومی ناتو گسترش نفوذ طالبان در افغانستان با در نظرداشت فرار زندانیان از قندهار و حملات هماهنگ شدۀ آن گروه در آن ولایت برداشت و نظر متفاوتی دارد. وی درین مورد افزود که "در حقیقت حملات در قندهار ناکامی بزرگ برای طالبان و شورشیان بود. تمامی آنها اکنون دستگیر و یا کشته شده اند."

عدۀ زیادی در ایالات متحده، خصوصا دو سناتور پُر نفوذ امریکایی، خواهان بازنگری استراتیژی واشنگتن در قبال افغانستان شده اند. آنها ادعا میکنند که مصارف جنگ در آن کشور مداوم نمیباشد و همچنان جنگ در افغانستان را مأموریت بی انجام تلقی میکنند.

منشی عمومی ناتو درین مورد میگوید که از نگرانی های اقتصادی و مصارف جنگ واقف است، اما مأموریت افغانستان و اهداف آن مشخص میباشد که انتقال مسؤولیت ها برای حکومت افغانستان است.

مانند سایر مأمورین، تأکید این مقام ارشد ناتو بر تقویۀ قوای امنیتی افغان میباشد. او در مورد این هدف و عملی شدن آن ابراز امیدواری کرده میگوید "بناً در مورد عملی سازی این طرح بسیار خوشبین هستم تا تمام مسؤولیت ها را الی ختم ۲۰۱۴ به افغان ها تسلیم نمایم."

براک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده روند خروج تدریجی عساکر امریکایی را از افغانستان در ماه آینده آغاز خواهد کرد. شرایط و چگونگی آن وابسته به وضع در میدان جنگ خواهد بود.

آقای رسمسن میگوید در ملاقات خود با رئیس جمهور ایالات متحده در مورد سیاست داخلی امریکا و تصمیم واشنگتن مداخله نخواهد کرد. اما آنچه را این مأمور ناتو دردیدارش با رئیس جمهور اوباما اذعان خواهد داشت موج تازۀ درگیری ها، مقاومت طالبان، و بلاخره دست آورد های قوای بین المللی در افغانستان میباشد.

تلاش های مذاکره با طالبان جریان دارد. اما به عقیدۀ رسمسن مرگ بن لادن امکان ترغیب طالبان را به میز مذاکره و قبول شرایط حکومت افغانستان بیشتر میسازد. وی افزود "فکر می کنم عملیات مؤفق علیه اسامه بن لادن تأثیر به سزایی خواهد داشت، بخاطریکه پیام بسیار زیاد واضح را به طالبان میفرستد که افراطیت آیندۀ ندارد."

ولی اندریس فو رسمسن منشی عمومی ناتو تأکید میورزد که فشار قوی و مداوم نظامی بر طالبان مؤثر ترین وسیله برای آوردن آنها به میز مذاکره خواهد بود. در صورتیکه آن گروه درک نماید که امکان برنده شدن در میدان نبرد را ندارند، آنها خود علاقمند میشوند از راه سیاسی مشکل شانرا حل سازند.

XS
SM
MD
LG