لینک های دسترسی

Breaking News

سرمنشی ناتو به اعضای این پیمان: خواست ترمپ را برآورده کنید


آرشیف: سرمنشی ناتو گفته است به منظور حصول اطمینان رئیس جمهور امریکا، دول ناتو باید دو در صد بودجه شان را صرف مصارف نظامی کنند
آرشیف: سرمنشی ناتو گفته است به منظور حصول اطمینان رئیس جمهور امریکا، دول ناتو باید دو در صد بودجه شان را صرف مصارف نظامی کنند

تقاضای ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو، در حالی صورت گرفت که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، بار ها پیمان ناتو را "منسوخ" خواند و از دول آن سازمان خواست تا حد اقل دو در صد بودجه شان را صرف مصارف نظامی کنند.

آقای ستولتنبرگ همچنین گفته است که افزایش مصارف نظامی توسط دول اروپایی، به آقای ترمپ اطمینان مجدد خواهد داد که اعضای این سازمان سهم مالی شان را در قسمت مصارف نظامی ادا می کنند.

سرمنشی ناتو گفت "ما تا حال در میان متحدین سهم مالی خود را به صورت منصفانه به دوش نگرفته ایم".

در حال حاضر، فقط پنج کشور عضو ناتو، سهم مالی خود را—یعنی دو در صد بودجه خود را صرف مصارف نظامی می کند که شامل ایالات متحده، بریتانیا، استونیا، یونان و پولند می گردد.

آقای ستولتنبرگ گفته است که همه دول عضو ناتو باید آن گونه که تعهد کرده اند باید حد اقل دو در صد بودجه شان را صرف مصارف نظامی کنند.

آقای ترمپ در جریان مبارزات انتخاباتی اش گفته بود که وی ممکن از آن عده متحدین ناتو دفاع نکند که حد اقل دو در صد بودجه شان را صرف مصارف نظامی نمی کنند.

گزارشی که از سوی سرمنشی ناتو نشر شد، نشان می دهد که اتحادیه اروپا و کانادا در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۱۰ میلیارد بیشتر صرف مصارف نظامی در مقایسه با سال ۲۰۱۵ کرده اند.

بر اساس گزارش تازه ناتو، فرانسه و ترکیه تقریباً دو در صد بودجه شان را صرف مصارف نظامی کرده اند، اما هفت عضو دیگر ناتو نیاز دارند تا مصارف نظامی شان را حد اقل دو برابر افزایش بدهند. در این میان، لوکزامبورگ مصارف نظامی اش را باید چهار برابر افزایش بدهد.

انتظار می رود که کشور های چون رومانیا، لتویا و لیتوانیا تا آخر سال ۲۰۱۷ میلادی تا دو در صد بودجه شان را صرف مصارف نظامی کنند.

مصرف دو در صدی نظامی کشورهای عضو ناتو موضوع بحث بر انگیزی باقی مانده است، زیرا عواید نا خالص برخی کشور ها در حال نوسان است. در عین حال، حتی اگر یکی از دول عضو دو در صد بودجه خود را صرف مصارف نظامی کند، معنی اش این نیست که حتماً مصارف به صورت موثر و مثمر صورت گرفته است.

علاوه بر آن، مصارف درست نظامی متضمن جا به جایی قوای مناسب در میدان جنگ و تدارکات جنگ نیست.

XS
SM
MD
LG