لینک های دسترسی

Breaking News

آفات طبیعی جان یک میلیون نفر را در ۲۰ سال گرفته است


آرشیف: آوار ناشی از باران شدید و سرازیر شدن سیل ماه اکتوبر ۲۰۱۵ در فرانسه
آرشیف: آوار ناشی از باران شدید و سرازیر شدن سیل ماه اکتوبر ۲۰۱۵ در فرانسه

یک گزارش تازه ملل متحدنشان می دهد که بیش از هفت هزار آفت طبیعی در ۲۰ سال گذشته، جان بیش از یک میلیون انسان راگرفته است.

یافته های گزارش " فقر و مرگ "، ۹۰ در صد تلفات ناشی از آفات طبیعی را بین سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵، در کشور های فقیر و با درآمد پایین نشان می دهد.

تحلیل و تجزیه معلومات ۲۰ ساله نشان می دهد که زلزله، سونامی و فاجعه های ناشی از تغیرات اقلیم، بزرگترین عوامل هلاکت بشری بوده که در این مدت دو برابر شده است.

همچنان در این گزارش ملل متحده آمده است که در بیش از ۱۵ سال، آفات مربوط به اقلیم از جمله خشکسالی، امواج گرم، سیل و توفان نیز عوال اصلی تلفات بشری به شمار می روند.

رابرت گلاسر که نماینده ویژه منشی عمومی ملل متحد برای کاهش خطرات آفات طبیعی است می گوید که ارتباط مستقیم بین مرگ و تغییر اقلیم و همچنین بین سطح درآمد و انکشاف وجود دارد.

آقای گلاسر می گوید"کشور های که کمتر در بخش تغیرات اقلیمی سهیم استند، ضربه شدیدتر جانی را به خاطر این رویداد ها و واقعات شدید اقلیمی متقبل شده اند."

هایتی یکی از مثال های بارزی این وضعیت است. گلاسر به زلزله ویرانگر سال ۲۰۱۰ و همچنان توفان متیو که هفته قبل آن کشور فقیر را خساره مند ساخت اشاره کرد.

هائیتی کشوری است که نسبت به سایر کشورها– متحمل تلفات بیشتر ناشی از آفات طبیعی شده است.

هایتی پس از اندونیزیا و میانمار، در صدر ۱۰ کشور با بیشترین تلفات ناشی از آفات طبیعی قرار دارد. در آن فهرست، ذکری از کشورهای ثروتمند نشده است اما بر اساس این گزارش - کشورهای پولدار، دچار بزرگترین زیان اقتصادی ناشی از آفات طبیعی شده اند که رقم آن سالانه به چهار صد میلیارد دالر و یا بیشتر می رسد.

دیبارتی گوهاساپیر، رئیس مرکز تحقیقاتی اپیدیمولوژی آفات طبیعی در بلجیم به صدای امریکا می گوید که مشکلات مهاجرت ها با جنگ های داخلی و حوادث اقلیمی در کشورهای جنوب صحرای افریقا، افغانستان و سایر کشورها ارتباط می گیرد.

خانم گوهاساپیر گفت"حوادث فاجعه بار اقلیمی، این خشکسالی ها و سیل های مکرر در کشورهای جنوب صحرای افریقا، اریتریا، اتیوپیا و سودان،نقش و بخش بسیار مهم در مهاجرت های بین المللی داشته اند."

بن کی مون، منشی عمومی ملل متحد گزارش " فقر و مرگ " را مهر تائیدی بر نابرابری های موجود در کشور ها خوانده است.

آقای بن می گوید آفات طبیعی، ضربات عظیمی اقتصادی را بر کشورهای ثروتمند وارد کرده حالانکه، کشورهای فقیر دنیا به خاطر آن حوادث هزینۀ جانی می پردازند.

XS
SM
MD
LG