لینک های دسترسی

Breaking News

شریف سفرش را در امریکا با ملاقات کری آغاز کرد


صدر اعظم پاکستان در یک سفر چهار روزه به ایالات متحده طیف گستردۀ موضوعات دو جانبه و منطقه یی را با مقام های امریکایی به بحث خواهد گرفت.

بخشی از اجندای این سفر به حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی در پاکستان و مبارزه با شورشگری در افغانستان و پاکستان اختصاص یافته است.

قرار است نواز شریف صدر اعظم پاکستان در این سفر با چندین عضو کانگرس ایالات متحده و باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا دیدار کند.

صدر اعظم پاکستان در این سفر مسایلی را به بحث خواهد گرفت که در سالیان اخیر مایۀ اصطحکاک در روابط میان واشنگتن و اسلام آباد گردیده است.

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده پس از ملاقات با آقای شریف گفت که هردوجانب بر اهمیت همکاری ها در کار مبارزه با دهشت افگنی توافق کردند.

اهمیت سفر شریف

وزیر خارجۀ ایالات متحده بر روابط امریکا و پاکستان تاکید کرده گفت "مسایل بسیار مهمی در پیوند با روابط ما با پاکستان وجود دارد که باید در مورد آن صحبت شود. پاکستان به زعم خود، یک دیموکراسی است که تلاش پیگیر دارد تا اقتصاد خود را رشد دهد و به مشکل شورشگری رسیدگی کند."

وزارت خارجۀ ایالات متحده با نشر خبرنامه یی گفته است که آقای کری در دیدار با صدر اعظم پاکستان طیف گسترده یی از مسایل داخلی پاکستان و موضوعات منطقه یی را به بحث گرفت.

صلح و امنیت در پاکستان، همکاری آن کشور در کار مبارزه با دهشت افگنی، همکاری با پاکستان در بخش انرژی، گسترش تجارت و سرمایه گذاری دو جانبه از مسایل مورد بحث میان رهبران دو کشور خوانده شده است.

به نظر می رسد که روند صلح افغانستان و حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی در پاکستان در صدر اجندای دیدار آقای شریف با رهبران ایالات متحده قرار داشته باشد.

موضوع افغانستان

جونا بلنک، تحلیلگر مسایل جنوب آسیا در نهاد پژوهشی رند می گوید که هر دو طرف می خواهند تضمین کنند که پس از خروج قوای بین المللی از افغانستان، منطقه بار دیگر دچار آشوب و دهشت نشود.

به گفتۀ جونا بلنک "نگرانی های وجود دارد که پس از خروج قوای امریکایی از منطقه جنگ داخلی از سرگرفته خواهد شد طوریکه در سالهای ۱۹۱۹۰ دیده شد" و پاکستان نمی خواهد چنین شود "و اگر چنین رویدادی اتفاق بی افتد، پاکستان نمی خواهد که طرف بازندۀ معامله باشد."

ایالات متحده امریکا در جستجوی جلب همکاری پاکستان برای سرکوب تندروانی است که ادعا می شود از پناهگاه های امن شان در پاکستان، نیرو های ناتو و امریکایی مستقر در افغانستان را هدف قرار می دهند.

به عنوان نشانه یی از بهبود روابط، ایالات متحده تصمیم گرفته است تا مساعدت نظامی و اقتصادی بیش از یک و نیم میلیارد دالری خود را به پاکستان فراهم سازد.

پس از کشیدگی روابط میان امریکا و پاکستان که از تهاجم نیرو های ویژۀ امریکایی بر مخفیگاه اسامه بن لادن، رهبر القاعده ناشی می شد، عرضۀ قسمتی این مساعدت های امریکا به پاکستان به تعلیق در آمد.

این سومین دیدار میان صدر اعظم پاکستان و وزیر خارجۀ ایالات متحده در سه ماه گذشته می باشد.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG