لینک های دسترسی

Breaking News

فعال شدن شبکۀ جدید خدمات مبایل و انترنت در افغانستان


شرکت مخابراتی افغان تیلیکام، شبکه خدمات مخابراتی جی سی ام و ۳جی انترنیتی مسما به سلام را ایجاد کرده که توسط حامد کرزی رییس جمهور افغانستان امروز در کابل افتتاح گردید.

شرکت مخابراتى افغان تيليکام، قبلآ اين سيستم را که دارای (CDMA)بوده، با سرمایه دو میلیون دالر شروع کرد و بعد از هفت سال ارزش سرمایه آن حال به ۶۰ میلیون دالر رسیده است.

رئیس جمهور افغانستان در مراسم افتتاح این پروژۀ جدید معلومات فناوری در کابل گفت که کاربران این خدمات باید "به فرهنگ و اخلاق" جامعۀ خود پابند باشند.

رهبر افغانستان از دست آورد های یک دهۀ گذشته در عرصۀ خدمات معلومات فناوری تقدیر کرد و آنرا نتیجۀ "زحمات جوانان" عنوان نمود.

کاربرد خدمات انترنت و تیلفون های همراه در افغانستان در حال افزایش است و بازار گرمی را برای رقابت شرکت های فراهم کنندۀ خدمات آن ایجاد نموده.

شرکت افغان تیلکات نیز یکی از فراهم کنندگان این خدمات است و از سیستم CDMA در گذشته تنها در تيليفون هاى مخصوص کار می گرفت، در حالیکه اکنون با تبدیل شدن اين سيستم به جى اس ام، در هرنوع تيليفون موبايل، استفاده شده می تواند. سیستم CDMA در تیلفون های بدون سیمکارت به کار برده می شود، در حالی که GSM دارای سیمکارت است.

سیستم ۳جی نسبت به سيستم هاى مخابراتى انالوگ و ديجيتل، پیشرفته بوده و مي تواند خدمات انترنتى را از طريق تيليفون هاى همراه، با سرعت و کيفيت عالى به شمول ديدن ویدیو عرضه کند.

بيش از ٢٠ ميليون تن در افغانستان به موبايل و دسترسی دارند، اما دسترسی به خدمات انترنتی بسیار محدود و تقریباً منحصر به شهر های بزرگ می باشد.

به طور مجموع ٩٠ درصد ساحات این افغانستان، تحت پوشش خدمات مخابراتى تیلفون های همراه یا موبایل قرار دارد.
XS
SM
MD
LG