لینک های دسترسی

Breaking News

مقر جدید ناتو چی ویژگی‌ها دارد؟


نمایی از ساختمان جدید ناتو
نمایی از ساختمان جدید ناتو

همزمان با برگزاری نشست رهبران ناتو روز پنجشنبه در بروکسل مقر جدید این پیمان جهان گشایش می‌یابد، ساختمانی که با هزینۀ بیش از ۱.۱ میلیارد یورو کار ساخت آن در سال ۲۰۱۰ آغاز شد.

مقر جدید ناتو با سبک مهندسی مدرن ساخته شده است و نمای آن از بالا به شکل انگشتانی است که در هم قفل شده اند و نمادی از وحدت و همکاری کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را نشان می دهد.

ساختمان جدید نیازهای آینده سازمان، همزمان با گسترش ناتو و پذیرش اعضای جدید را فراهم خواهد کرد.

مقر قبلی ناتو در سال ۱۹۶۷ و در زمانی ساخته شده بود که این پیمان فقط ۱۵ عضو داشت، حالانکه شمار اعضای ناتو به ۲۸ رسیده و در حال گسترش نیز است. اکثر اعضای ناتو در مقر این سازمان یک دفتر دپلوماتیک دارند.

ساختمان جدید ناتو ظرفیت اسکان ۱۵۰۰ نفر از نمایندگی های ائتلاف، ۱۷۰۰ کادر نظامی و غیر نظامی بین المللی، ۸۰۰ کارمند ناتو و حدود ۵۰۰ بازدید کننده را دارد.

مهندسی سبز

در طراحی و ساخت مقر جدید ناتو مسایل محیط زیثست و توسعه پایدار در نظر گرفته شده است. مصرف بهینه انرژی ، استفاده از نور خورشید و نیز سیستمهای پیشرفته نورپردازی ساختمان، استفاده از آب باران برای تامین ۹۰ درصد آب مورد نیاز ساختمان برای مصارف بهداشتی و فضای سبز از جمله موارد در نظر گرفته شده در طراحی و ساخت مقر جدید ناتو است.

ساختمان جدید درمحل اولین پایگاه هوایی بلجیم بنا شده است. جاییکه نیروهای آلمان هنگام اشغال بلجیم در سال ۱۹۱۵ از آن به عنوان پایگاه هوایی استفاده می کردند. هنگام جنگ جهانی دوم این محل دوباره اشغال شد و هم نیروهای آلمانی و هم متحدین این محل را بمباران کردند.

در زمان ساخت مقر جدید ۴ بمب عمل نشده از این مکان که یادگار جنگ جهانی بود پیدا شد.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی سازمان ناتو روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در آستانه نشست سال ۲۰۱۷ سران ناتو و افتتاح ساختمان جدید، مقر جدید ناتو را مکانی برای گفت وگو و همکاری و مشارکت نامید.

آنچه که ساختمان جدید را بحث برانگیز کرده هزینه ساخت آن بوده است. کل پروژه حدود ۱میلیارد و ۱۲۰ میلیون یورو هزینه برداشته و کشورهای عضو در پرداخت هزینه ساختمان جدید مشارکت کرده اند.

تا اواسط ماه می سال ۲۰۱۷ قسمت عمده کار ساختمان تمام شد و ۲۶۰ کارمند و پیمانکار ناتو در ساختمان جدید مشغول به کار شده اند و انتظار می رود اواخر سال ۲۰۱۷کار انتقال کامل به مقر جدید صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG