لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش ملل متحد از وخامت اوضاع درتضاد ارزیابی مقامات اردوی امریکا است


گزارش ملل متحد از وخامت اوضاع درتضاد ارزیابی مقامات اردوی امریکا است
گزارش ملل متحد از وخامت اوضاع درتضاد ارزیابی مقامات اردوی امریکا است

روزنامه لوس آنجلس تایمز در رابطه به گزارش اخیر ملل متحد در مورد کشته شدن غیر نظامیان در افغانستان مطلبی منتشر نموده و نگاشته است ملل متحد طی گزارشی گفته است که تلفات افراد ملکی در افغانستان در نیمه سال روان نسبت به همین وقت در سال گذشته، افزایش 15 درصدی را نشان میدهد.

نویسنده مقاله به ادامه می نویسد این گزارش که تصویری از وخامت اوضاع امنیتی افغانستان را ترسیم می کند با ارزیابی هایی که مقامات ارشد اردوی ایالات متحده در آستانه خروج عساکر امریکایی از این کشور ارایه نموده اند، در تضاد واقع می شود.

در مقاله روزنامه به استناد یافته های گزارش ملل متحد آمده است که این سازمان کشته شدن 1462 تن را از ماه جنوری الی ماه جون سال روان ثبت نموده و گفته است که مسؤولیت چهار بر پنج این تلفات به دوش شورشیان است.

نویسنده در ادامه تبصره اش می افزاید در این گزارش گفته شده است که افزایش اندوهبار بم های خود ساخته، سلاح مرگباریست که بیشترین تلفات را سبب میشود.

نویسنده می افزاید که ستیفن دی میستورا نماینده ملل متحد در افغانستان گفته است که زنان، مردان و کودکان افغان به سرعت نگران کننده یی کشته و یا مجروح میگردند.

نویسنده مقاله لوس آنجلس تایمز می نویسد با وجود اینکه نیرو های خارجی در مقایسه به شورشیان تقصیر اندکی در تلفات غیر نظامیان دارند ؛ با آنهم به نظر میرسد خشم مردم در برابر آنان برجسته تر گردیده است.

گزارش ملل متحد از وخامت اوضاع درتضاد ارزیابی مقامات اردوی امریکا است
گزارش ملل متحد از وخامت اوضاع درتضاد ارزیابی مقامات اردوی امریکا است

لوس آنجلس تایمز در رابطه به کشیدگی هایی که روی این موضوع مقامات افغان را در برابر نیرو های خارجی قرار داد ، اضافه می کند تلفات غیر نظامیان در افغانستان موضوع عمده اختلاف میان ریس جمهور افغانستان و نظامیان غربی را تشکیل داده تا جاییکه چندی قبل حامد کرزی ختم حملات شبانه نیرو های خارجی را تقاضا نمود.

حملات هوایی ائتلاف، کنترول طالبان و نارضایتی افغان ها

نیویارک تایمز در یکی ازشماره های خود مطلبی روی عملیات شبانۀ نیروهای ایتلاف در افغانستان دارد که در آن آمده است عملیات شبانه توانسته طالبان را در کنترول نگهدارد اما افغانها اظهار داشته اند که در جریان این عملیات به افراد غیرنظامی تلفاتی وارد میگردد.

نویسنده روزنامه می نگارد که نیرو های خاص ایالات متحده، رقم قابل ملاحظۀ عملیات شبانگاهی را در افغانستان انجام داده و این عملیات دست آورد های زیادی را نیز علیه جنگجویان حاصل نموده است.

هرچنداین عملیات به گفته نویسنده اتهاماتی را نیز علیه این نیروها در بر داشته و باعث ایجاد فاصله میان مردم و حکومت گردیده است.

نویسندۀ روزنامۀ نیویارک تایمز معتقد است که عملیات شبانگاهی بدون شک طالبان جنگجو را از هم پاشیده است. نویسنده با تکیه به گفته های مقامات افغان و بزرگان قومی می نویسد که در خط مقدم جنگ هر ولایت، قوماندان های سرشناس طالبان و حتی تمامی جنگجویان آنان یا دستگیر شده ویا هم کشته شده اند.

نیویارک تایمز نوشته است که این عملیات باعث شده تا طالبان در مناطق محدودتر و با ظرفیت کمتری دست به فعالیت بزنند.

  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG