لینک های دسترسی

Breaking News

تلگراف : "مذاکرات خفیه امریکا با طالبان به خاطر افشای موضوع، به شکست مواجه شد"


تلگراف : "مذاکرات خفیه امریکا با طالبان به خاطر افشای موضوع، به شکست مواجه شد"
تلگراف : "مذاکرات خفیه امریکا با طالبان به خاطر افشای موضوع، به شکست مواجه شد"

"مذاکرات خفیه امریکا با طالبان به خاطر افشای موضوع، به شکست مواجه شد" عنوان مطلب تاریخ یازدهم اگست روزنامه تلگراف است.

دپلومات های غربی به دیلی تلگراف گفته اند که مذاکرات ابتدایی که بین ایالات متحده امریکا و رهبری طالبان آغاز یافته بود، وقتی متوقف گردید که این موضوع ازجانب حکومت افغانستان افشأ گردید.

تلگراف می نویسد، گفته می شود وقوع این مذاکرات را یک تعداد اشخاص در حکومت افغانستان به طور عمدی افشأ ساختند. مذاکرات که در آلمان و قطر در آغاز امسال باطیب آغا، منشی سابق ملاعمر و مامورین اداره مرکزی استخبارات امریکا جریان داشت باید کاملا مخفی نگه داشته می شد. نماینده خاص آلمان درامور افغانستان و پاکستان نیز رهبری جلسات این مذاکرات را به عهده داشت.

تلگراف از قول کسانی که در این مذاکرات دخیل بودند، می نویسد که دراولین جلسه سعی به عمل آمد تا میان طرفین اعتماد متقابل به وجود آید و به جانب طالبان این موضوع تفهیم شود که امریکا و متحدین خویش در حل صلح آمیز قضیه افغانستان جدی می باشند.

روزنامه می نویسد هیئت طالبان در جریان این مذاکرات زیاد شاکی به نظر می رسیدند زیرا در میان قوماندانان طالبان نیز این اندیشه احساس می شد که امریکا خواهد خواست درصفوف آنها درز ایجاد کند و هم این مذاکرات به اعتبارشان صدمه بزند.

تلگراف می نویسد، بعد از سه جلسه در ماه های مارچ و اپریل در قطر و آلمان این موضوع در روزنامه های واشنگتن پوست و شپیگل به نشر رسید و آنها نوشتند که طیب آغا از جانب طالبان در این مذاکرات شرکت کرده است. دپلومات های غربی گفتند که به تعقیب این مذاکرات ارتباط با طیب آغا قطع گردید و اثری از او در کویته و پشاور پاکستان دیده نشده است. منابع در کابل نیز این مطلب را تایید می کنند که افشأ شدن این مذاکرات سبب قطع شدن آن گردید.

تلگراف از قول عبدالحکیم مجاهد نطاق سابق پاکستان و عضو شورای عالی صلح افغانستان می نویسد که طیب آغا تا حال به ملا عمر وفادار بوده و همچنان با پاکستان روابط خوب دارد. جناح امریکایی در مذاکرات نیز از اهمیت مخفی نگه داشتن این موضوع باخبر بود ولی ترجیح داد تا حکومت افغانستان نیز از این بابت درجریان قرارداده شود.

میچل سمپل، نماینده خاص اتحادیه اروپا درکابل، می گوید که افشاشدن مذاکرات و ذکر نام طیب آغا، سبب شد که شورشیان آن را به ضرر خود بدانند.

XS
SM
MD
LG