لینک های دسترسی

Breaking News

نیویورک تایمز: 'بررسی ارتباط شبکه حقانی با اداره استخبارات پاکستان'


نیویورک تایمز: 'بررسی ارتباط شبکه حقانی با اداره استخبارات پاکستان'
نیویورک تایمز: 'بررسی ارتباط شبکه حقانی با اداره استخبارات پاکستان'

روزنامه نیویارک تایمز می گوید در جنگ افغانستان، خانواده بیرحمی وجود دارد که از طریق ارعاب، اختطاف، اخاذی، قاچاق سنگ های قیمتی، احجار، و دریافت پول برای عدم حمله به پروژه های بازسازی، امپراطوری قدرت مندی را ساخته اند.

روزنامه نیویارک تایمز مشعر است، که این شبکه برای حفظ قلمرو خود بم های کنار جاده را تعبیه نموده و به پایگاه های دور افتاده قوای امریکا در افغانستان حمله ور میشوند. حال، این گروه توسط امریکا به نام جنگجویان اجیر اداره استخبارات پاکستان یاد شده اند که حملات برجسته ای را در افغانستان انجام داده اند.

روزنامه نیویارک تایمز می گوید ایالات متحده شبکه دهشت افگن حقانی به رهبری جلال الدین حقانی را که در طول سالها به سی آی ای، ادارات استخباراتی عربستان سعودی و اسامه بن لادن ارتباط داشتند، خطرناک ترین گروه شورشی در افغانستان معرفی می کند.

روزنامه نیویارک تایمز از قول ادمیرال مایک ملُن، لوی درستیز قوای مسلح ایالات متحده می گوید در حمله ی دو هفته قبل این گروه به سفارت امریکا و مقر ناتو در شهر کابل، اداره استخبارات پاکستان مستقیماً دخیل بود، زیرا آخرین شماره های گرفته شده در تلیفون های موبایل حمله کنندگان، به عمال آی اس آی بود.

روزنامه نیویارک تایمز در این مقاله میگوید باوجود تعهدات حکومت اوباما در مقابله با این شبکه، نگرانی های فزاینده ای موجود است که برای اینکار دیگر دیر شده است.

روزنامه می نویسد بعضی از مامورین نظامی امریکا که سالها است در مورد خطر از جانب این شبکه صحبت می کردند ناراحت اند که حکومت اوباما و وزارت خارجه هنوز هم این گروه را در فهرست دهشت افگنان شامل نکرده اند زیرا نگران اند که شاید این اقدام شان، به عملیه صلح در افغانستان لطمه زند.

نیویورک تایمز از قول مارک سیومن، مامور سابق سی آی ای که در دوران جهاد در پاکستان وظیفه داشت نقل کرده که وی گفته است حکومت کابل باید با گروه حقانی معامله کند، زیرا ما از افغانستان خارج می شویم و آنان این را می دانند.

روزنامه می گوید گروه حقانی در ده سال اخیر بصورت فزاینده ای توسعه یافته و قدرتمند شده است زیرا ارتباط مستقیم با آی اس آی دارد و تمام تلاش های ایالات متحده برای فشار روی پاکستان برای قطع ارتباط شان با شبکه حقانی بی نتیجه بوده است.

XS
SM
MD
LG