لینک های دسترسی

Breaking News

گروه بوکوحرام را کی اداره می کند؟


ابوبکر شیکاو
ابوبکر شیکاو

در جریان این هفته، دو مرد با اظهارات جنجال بر انگیز ادعا کردند که رهبری گروه تندور بوکوحرام را بر عهده دارند.

تلاش های آشکار مبنی بر رهبری این گروه، نگرانی های را به بار آورده است که انقسام ایدیالوژیکی این گروه، ممکن منجر به افزایش خشونت ها در نایجریا و منطقه لیک چاد گردد.

گروه تندور بوکوحرام در نشریه هفته وار آنلاین خود "أبو مسب ال بارناوی" را منحیث رهبر بوکوحرام معرفی کرده است.

با وجود اینکه مقاله نشرشده جزئیات واضح را ارایه نداشته است اما مفهوم این نشریه می رساند که ال بارناوی جاگزین ابوبکر شیکاو شده است، رهبری که از سال ۲۰۰۹ به این سو این گروه تندور را رهبری می کرد.

براساس گزارش های محلی، ال بارناوی با نشر یک نوار صوتی، شیکاو را مورد انتقاد قرار داد.

اما مردی که ادعا می کند که شیکاو باشد، در واکنش به این اظهارات، یک ویدیوی ده دقیقه ای را در یوتیوب نشر کرد که بعدا این ویدیو حذف شد.

شیکاو طی یک اعلامیه بر صلاحیت خود بر گروه بوکوحرام تاکید کرده وبیان داشته است که ال بارناوی که یک عضو قدیمی این گروه است، تلاش دارد تا تنش ها را دامن زند.

خالد علییو، عضو سازمان اسلامی جمعیت نصرالاسلام در نایجریا می گوید شیکاو در وضعیت سردر گم قرار دارد. علییو گفت شیکاو مغشوش است و این حالت، ضعف او را نشان داده و نشانه ای از ختم قدرت او است. به همین علت شاهد ایجاد درز در این سازمان تندور می باشیم.

علییو همچنان علاوه می کند که اردوی نایجریا بر گروه تندور بوکوحرام غلبه کرده است و در حقیقت باعث شده تا بسیاری از مناطق تحت اداره آن گروه در نایجریا ومناطق سرحدی، از کنترول بوکوحرام خارج شود.

داعش و بوکو حرام

علییو حدس می زند که شاید به همین دلیل گروه دولت اسلامی قدرت را از شیکاو بگیرید تا یک بار دیگر قدرت گروه بوکوحرام را درمنطقه افزایش دهد. اما نگرانی های وجود دارد که مبادا کشمکش ها میان این دو چهره قدرتمند، باعث اوج حشونت ها شود.

بولوس مونکوپارک، عضو یک گروه مدافع نایجریایی ها و متحد کلیدی اردوی آن کشور است که فعالیت های تندوران بوکوحرام را نظارت می کنند و علیه واحد های این گروه درمبارزه اند.

مونکوپارک می گوید که او در مبارزه علیه این گروه به دلیلی است که سه صد دختر دانش آموز از قریه اش توسط تندوران همین گروه درسال ۲۰۱۴ ربوده شده است. گفته می شود که ال بارناوی پسر محمد یوسف، بنیانگذار گروه تندور بوکو حرام است که در سال ۲۰۰۹ در قید کشته شد.

اختتاف دختران توسط بوکوحرام
اختتاف دختران توسط بوکوحرام

اما مونکو پارک این ادعا را رد کرده گفت با شناختی که از محمد یوسف دارد و سن او را می داند، امکان ندارد که پسری به سن ال بارناوی داشته باشد.

سطح واقعی همکاری میان گروه دولت اسلامی و بوکوحرام – موضوعی مورد بحث است. گروه دولت اسلامی سال گذشته تعهد وفاداری گروه بوکو حرام را پذیرفته بود اما این درحالیست که شماری زیادی از آگاهان امنیتی به این باورند که همکاری های استراتیژیک نظامی میان این دو گروه افراطی وجود ندارد.

مختار بونزا، مورخ نایجریایی که فعالیت های گروه بوکوحرام را تعقیب می کند میگوید:

از همان ابتدا که گروه بوکوحرام حلف فاداری به گروه دولت اسلامی را بیان داشت، هر دو گروه به دنبال به رسمیت شناختن استند و می خواهند تا پیروان بیشتر داشته باشند.

با این حال، تلاش های دولت اسلامی به منظورتجدید رهبری گروه بوکوحرام می تواند روابط عملیاتی را در آینده عمیق تر سازد.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: رویا زمانی

XS
SM
MD
LG