لینک های دسترسی

Breaking News

جبهه شمال و مذاکرات با طالبان – مقاومت یا مصلحت؟


Bà Mahant Trikaal Bhawanta, người đứng đầu nhóm phụ nữ sadhvi đầu tiên, hay thường gọi là phụ nữ linh thiêng đạo Hindu, cử hành một nghi thức buổi tối trên bờ Sông Yamuna tại Allahabad, Ấn Độ.<br />
<br />
Bà Mahant Trikaal Bhawanta, người đứng đầu nhóm phụ nữ sadhvi đầu tiên, hay thường gọi là phụ nữ linh thiêng đạo Hindu, cử hành một nghi thức buổi tối trên bờ Sông Yamuna tại Allahabad, Ấn Độ.<br /> <br />

سفیر پاکستان در کابل میگوید که شماری از شخصیت های "مهم" در افغانستان، در قبال مذاکرات صلح با طالبان مقاومت میکنند.

به گفته محمد صادق، سفیر پاکستان در افغانستان، اسلام آباد در تلاش تسهیل گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه های شورشی مخالف، به شمول گروه حقانی است. دولت امریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد گروه حقانی را در فهرست سازمان های دهشت افگن، قرار داده است.

آقای صادق به آژانس روئترز گفته است "افغانها در مقایسه با دو سال گذشته، به صورت فزاینده خواستار اشتراک در پروسه آشتی استند. اما استند مردمان مهمی که با طالبان جنگیده اند و تا حال برای گفتگو با طالبان آماده نیستند."

سفیر پاکستان ادامه جنگ و تاکید بر راه حل های نظامی برای پایان بخشیدن به خشونت ها در افغانستان را، بی نتیجه خوانده است.

اگر چه آقای صادق از فرد یا گروه مشخص نام نه برده اما مخالفین مسلح طالبان عضو جبهه شمال بودند. رهبران جبهه شمال، بیشتر به دلیل حمایت پاکستان از گروه طالبان، با اسلام آباد میانه خوب نداشته اما با سایر دولت های منطقه، به ویژه با ایران و هند، روابط مستحکم دارند.

"پیش شرط نداریم"

سفیر پاکستان در کابل در حالی رهبران جبهه شمال را به نوع کارشکنی در مذاکرات صلح با طالبان متهم میکند که شماری از این رهبران انعطاف پذیری خارق العاده در موقف شان، نشان میدهند.

حاجی محمد محقق، رئیس اجرائیوی حزب وحدت مردم افغانستان و عضو جبهۀ ملی، به رادیو آشنا گفت او بدون پیش شرط، آماده یی مذاکره با طالبان است. " بیایند برای ما همین قدر بگویند که ما قضیۀ افغانستان را از طریق مذاکره حل میکنیم. نه ما به آنها تسلیم و نه آنها به ما تسلیم، مذاکره میکنیم. اما همین قدر بگویند که ما دیگر جنگ نمیکنیم و میخواهیم که از طریق مذکره این موضوع را حل کنیم. و یا بگویند که جنگ را راه حل نمیدانیم، مذاکره را راه حل میدانیم."

نقش پاکستان در حمایت از گروه های شورشی (طالبان، شبکه حقانی و حزب اسلامی حکمتیار) همیشه بحث برانگیز بوده است. با خروج نیروهای خارجی از افغانستان تا دو سال دیگر، تلاش ها برای پایان جنگ تشدید یافته است.

قرار است صلاح الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان، در این ماه به پاکستان برود و با مقامات آن کشور در باره رهایی ملاعبدالغنی برادر از زندان و سایر موضوعاتی که میتواند روند مذاکرات صلح را تسریع کند، بحث کند.
XS
SM
MD
LG