لینک های دسترسی

Breaking News

شمار زندانیان گوانتانامو به ۷۶ نفر کاهش یافت


حکومت رئیس جمهور اوباما متعهد به بستن زندان گوانتانامو است
حکومت رئیس جمهور اوباما متعهد به بستن زندان گوانتانامو است

با انتقال "فیض احمد یحیی سلیمان" زندانی یمنی از بازداشتگاه گوانتانامو به ایتالیا و انتقال دو زندانی دیگر، یکی منصور احمد سعد الضیفی شهروند یمن و محمدی دولتوف شهروند تاجیکستان به صربستان، اکنون شمار زندانیان در این محبس به ۷۶ نفر کاهش یافته است. شماری از شهروندان افغان نیز در این زندان توقیف اند که رقم دقیق آنان تا کنون فاش نشده است.

براساس اسناد وزارت دفاع امریکا که ویکیلیکس آن را فاش کرد، سلیمان در دسامبر ۲۰۰۱ توسط پولیس پاکستان بازداشت شد و سپس به مقام‌های امریکایی تحویل داده شد. سلیمان از آن زمان تا کنون در گوانتانامو زندانی بود. قرار بود سلیمان در سال ۲۰۱۰ به کشورش برگردانده شود، اما شرایط بی ثبات یمن باعث شد که وی به ایتالیا منتقل شود.

ویکیلیکس همچنان فاش کرده بود که الضیفی در سال ۲۰۰۱ در شهر مزار شریف ولایت بلخ بازداشت شد. او تا زمان انتقال به صربستان، در زندان گوانتانامو به سر می‌برد. دولتوف نیز بر بنیاد اسناد فاش شده توسط ویکیلیکس، عضو جنبش اسلامی تاجیکستان بوده است.

تعداد نامعلوم شهروندان افغان نیز در زندان گوانتانامو محبوس اند
تعداد نامعلوم شهروندان افغان نیز در زندان گوانتانامو محبوس اند

ابزار شایعه پراگنی

حکومت کنونی ایالات متحده سعی دارد که پیش از پایان دورۀ کاری رئیس جمهور باراک اوباما، وعدۀ دیرینۀ آقای اوباما را عملی ساخته و زندان گوانتانامو را ببندد.

اما کانگرس ایالات متحده امریکا از سال ۲۰۱۱ تا کنون سد راه انتقال زندانیان و انسداد زندان گوانتانامو شده است و با توجه به ادامۀ مخالفت کانگرس، بعید به نظر می رسد که آقای اوباما بتواند تا چند ماه دیگراین زندان را به کلی ببندد.

اکثر ۷۶ زندانی باقیمانده در زندان گوانتانامو از بیش از ده سال به اینسو بدون اتهام و محاکمه در بازداشت به سر می‌برند، اقدامی که به پیمانۀ وسیع از سوی جامعۀ جهانی محکوم شده است.

رئیس جمهور اوباما همواره گفته است که موجودیت زندان گوانتانامو به سود امنیت ملی ایالات متحده نبوده بلکه به مثابۀ ابزاری برای شایعه پراگنی دهشت افگنان و وسیلۀ آسیب به روابط امریکا با متحدان آن عمل می کند.

سیاستمداران جمهوریخواه امریکا با بستن زندان گوانتانامو مخالف اند
سیاستمداران جمهوریخواه امریکا با بستن زندان گوانتانامو مخالف اند

انسداد گوانتانامو در چهار مرحله

انتقال حدود ۳۵ زندانی از بازداشتگاه گوانتانامو به کشورهای دیگر که دوسیه‌های آنان طی مراحل شده است، بخش نخست از طرح چهار مرحله‌ای حکومت رئیس جمهور اوباما برای بستن زندان گوانتانامو است.

در مرحلۀ دوم بررسی پروندۀ حبس زندانیان سرعت خواهد یافت و اگر زندانیان دیگری هم وجود داشته باشد که بیش از این خطر عمدۀ امنیتی را متوجه نسازد به کشورهای خارجی منتقل خواهند شد.

براساس طرح حکومت رئیس جمهور اوباما، در گام سوم از همه ابزار حقوقی کار گرفته می‌شود تا زندانیان باقی مانده تحت قانون توقیف زندانیان جنگ، در حبس باقی بمانند.

رئیس جمهور اوباما گفته بود که آن عده زندانیانی که هنوز هم دوسیۀ شان در محاکم نظامی است و کسانیکه نمی توان آنان را به کشورهای خارجی انتقال داد، در مرحلۀ چهارم به زندانهای محفوظ و امن در داخل ایالات متحده زندانی خواهند شد.

زندان گوانتانامو در پی حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ بر ایالات متحده، در سال ۲۰۰۲ در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بش باز شد. که زمانی ۸۰۰ زندانی-عمدتاً مظنونان حملات ۱۱ سپتمبر- در آن نگهداری می شد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG