لینک های دسترسی

Breaking News

تأکید امریکا بر تعهد همکاری با ممالک آسیا پاسفیک


امریکا کمک ۲۵۹ میلیون دالری را برای کشورهای حوزۀ اقیانوس آرام وعده کرده است.
امریکا کمک ۲۵۹ میلیون دالری را برای کشورهای حوزۀ اقیانوس آرام وعده کرده است.

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا وعده سپرد تا در قسمت تامین امنیت بحری با کشور های دوست ایالات متحده در حوزۀ اقیانوس آرام، همکاری را تحکیم بخشد.

آقای اوباما این سخنان را امروز در جریان سفرش به مانیلا پایتخت فلیپین جهت اشتراک در اجلاس کشورهای حوزۀ اقیانوس آرام که روی موضوعات تجارتی متمرکز می باشد، ابراز داشت.

رئیس جمهور ایالات متحده پس از دیدن از یک کشتی نظامی فلیپین گفت که سفرش به آن کشور، نشانه ای از تعهد مشترک ایالات متحده برای تامین امنیت آب های آن منطقه و آزادی تردد کشتی ها می باشد.

آقای اوباما از واگذاری دو کشتی نظامی از سوی ایالات متحده به نیروهای بحری فلیپین نیز خبر داد.

ادعای بیجنگ روی آب های جنوب چین، نگرانی های عمیق را میان کشورهای منطقه به وجود آورده است. آقای اوباما افزایش ظرفیت نیروهای بحری فلیپین و مشارکت آنان با ایالات متحده را برای امنیت منطقه مهم و حیات خواند.

اهمیت حوزۀ اوقیانوس آرام

حوزۀ اقیانوس آرام برای ایالات متحده از اهمیت خاص اقتصادی برخودار می باشد و ایالات متحده در تلاش همکاری نزدیک امنیتی و اقتصادی با متحدینش در آن منطقه است.

قصر سفید خبر داده است که ایالات متحده در طول دو سال آینده، ٢٥٩ میلیون دالر را به کشورهای آسیا پاسیفک یا حوزۀ اقیانوس آرام مساعدت خواهد نمود.

قرار است که از جمع این مبلغ، ٧٩ میلیون آن به فلپین، ۴٠ میلیون به ویتنام، ٢١ میلیون به اندونیزیا و ٢،٥ میلیون به مالیزیا داده شود.

نشست سران کشورهای حوزۀ اوقیانوس آرام، روی موضوعات تجارتی از جمله قرارداد موسوم به مشارکت ترنس پاسیفک متمرکز خواهد بود.

قرارداد متذکره یکی اصل های مهم برای حکومت آقای اوباما جهت تمرکز دوباره به کشورهای حوزۀ اوقیانوس آرام دانسته می شود.

آقای اوباما نیز از تمامی ١٢ عضو این قرارداد خواستار تصویب آن شده است.

مبارزه با داعش

با وجود آن که قرارداد آسیا ترانس پاسیفک یکی از موضوعات عمده در نشست کشورهای حوزۀ اوقیانوس آرام برای ایالات متحده دانسته می شود، اما پس از حملات مرگبار شهر پاریس، مبارزه با گروه دولت اسلامی یا داعش نیز بخش مهم بحث این نشست را تشکیل می دهد.

آقای اوباما در ملاقات دوجانبۀ که امروز با ملکم تورنبل صدراعظم آسترالیا داشت، روی چگونگی مبارزه با دهشت افگنی و به خصوص گروه داعش صحبت نمود.

در این ملاقات صدراعظم آسترالیا نیز وعده سپرد که کشورش همکاری خود را با ایالات متحده و متحدینش جهت مبارزه با افراط گرایی و دهشت افگنی ادامه خواهد داد.

قرار است اقای اوباما در پایان این هفته جهت اشتراک در جلسۀ سالانۀ کشورهای عضؤ اتحادیۀ جنوبشرق آسیا (آسین) به کوالالمپور پایتخت مالیزیا نیز سفر کند.

XS
SM
MD
LG