لینک های دسترسی

Breaking News

سفر اوباما به آسیا و مخالفت بیجنگ با موقف اش


چین با اظهارات رئیس جمهوری امریکا در باره جزایر مورد مناقشه جاپان و چین، شدیداً مخالفت ورزیده است.

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا گفته است که جزایر مورد مناقشه واقع در شرق دریای چین، بخش از قرار دادی امنیتی میان واشگتن و توکیو است.

توقع میرفت که مناقشه قلمرو میان چین و جاپان در جریان سفر باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، به آسیا مطرح شود، به خصوص در نخستین توقف رئیس جمهور اوباما در جاپان. ولی سخنان بی پرده و مستقیم، قبل از نشست طیاره آقای اوباما به توکیو، آغاز شد.

یکی از روزنامه های عمده جاپان نسخه از مصاحبه رئیس جمهور امریکا را به چاپ رساند. به گفته شماری از تحلیلگران، آقای اوباما، موقف ایالات متحده را به روشن ترین شکل در مورد جزایره ای مورد مناقشه چین و جاپان، مطرح کرده است.

در جاپان این جزیره به نام سِـن کا کو مسمی است، در حالیکه چینایی ها آنرا به نام دیایو، می شناسند. این جزیره از دیر زمان به این سو، توسط جاپان اداره شده، ولی چین نیز ادعای مالکیت آنرا دارد.

آقای اوباما به این روزنامه جاپانی گفته است که آن جزیره بخشی از قرار داد دو جانبه همکاری و امنیت میان امریکا و جاپان است و واشگتن مخالف هر نوع " قصد یکجانبه که اداره جاپان را در جزیره تضعیف کند" است.

پیمان های جنگ سرد

چین گانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات آقای اوباما به روز چهار شنبه گفت که قرارداد دو جانبه امنیتی میان امریکا و جاپان در جریان جنگ سرد، شکل گرفت.

آقای گانگ می گوید که چین "به طور جدی مخالف قرار دادن جزیره تحت قرار داد میان امریکا و جاپان است." او می گوید که ایالات متحده باید واقعیت را احترام کند، طرز برخورد مسولانه بگیرد، از کلمات با احتیاط استفاده کند و نقش سازنده ای را در صلح منطقه ای، بازی کند.

امریکا در سال ۱۹۷۲ میلادی، اداره ای این جزیره را به جاپان انتقال داد و توکیو و بیجینگ از سال ها به این سو بالای این جزیره، مناقشه داشته اند. در سال ۲۰۱۲ میلادی، زمانیکه حکومت جاپان، جزیره ای را که در آن کسی سکونت نداشت و قبلا ملکیت شخصی بود، خریداری کرد، تنش ها افزایش پیدا کرد.

ایالات متحده بار ها گفته است که در مورد تنش های قلمرو منطقه ای، طرف نمی شود. آقای اوباما در مصاحبه اش به عوض حل مناقشه از طریق تهدید و خصومت، خواهان دیپلوماسی شده است.

مناقشه بالای این جزیره از زمانیکه شینزو ابی، به کرسی صدارت جاپان رسید، افزایش یافته است و بیجینگ به صورت مکرر، توکیو را مقصر میداند.

چین استدلال می کند که آن جزیره بخش قلمرو تاریخی آن کشور است. سال گذشته، چین به صورت یکجانبه ایجاد منطقه دفاع هوایی را اعلام کرد که جزیره مورد مناقشه نیز شامل آن می باشد.

اهمیت موقف واشنگتن

تو هی کو تانا گوچی، پروفیسور در پوهنتون کیو و یک مشاور صدراعظم جاپان می گوید که از لحاظ تاریخی، اظهارات رئیس جمهور اوباما، با اهمیت بود.

ولی در چین، شماری اندکی این موضوع را به حیث تغییر موقف کلی ایالات متحده تلقی می کنند.

ونگ دانگ، استاد علوم سیاسی در پوهنتون بیجینگ، می گوید که مقامات ایالات متحده در گذشته گفته بودند که جزیره بخش از پیمان دفاعی است، بنا، گفته های رئیس جمهور امریکا تغییری در پالیسی نیست.

او می گوید، به نظر نمی رسد که اظهارات رئیس جمهور امریکا تاثیر عمده ای در مورد این مناقشه داشته باشد و چنین به نظر می رسد که اظهارات آقای اوباما، اطمینان مجدد امریکا برای متحدین اش درمنطقه بود.

ولی مطبوعات دولتی چین، هشدار داده اند که اظهارات رئیس جمهور اوباما، موقف اظهارات واشگتن را که در اغلب موارد بیان شده، به خطر می اندازد—یعنی امریکا در مورد مناقشه طرف واقع نمی شود.

یکی از مقالات که در روزنامه خدمات چین نشر شده، به این مسله پرداخته و نوشته که به عوض پیام های دورغین و ضد و نقیض، ایالات متحده باید کار بیشتر برای صلح و ثبات منطقه کند.
XS
SM
MD
LG