لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد اوباما بر وضعیت حقوق بشری در کیوبا


نخستین سفر یک رئیس جمهور برحال امریکا به کیوبا پس از ۹۰ سال
نخستین سفر یک رئیس جمهور برحال امریکا به کیوبا پس از ۹۰ سال

رئیس جمهور ایالات متحده امروز سه شنبه در هاوانا گفت "از کانگرس ایالات متحده خواسته است تحریم ها علیه کیوبا را رفع کند."

بارک اوباما در جریان سخنرانی اش برای مردم کیوبا، مشکلات تاریخی که میان ایالات متحده و کیوبا موجود بود، تائید کرد، اما در عین حال برای مردم آن کشور پیام صلح داد.

رئیس جمهور ایالات متحده در دیدار تاریخی با همتای کیوبایی اش و گفتگو دربارۀ مسایل مختلف، بر ارادۀ دو کشور به عادی سازی روابط دوجانبه پس از نیم قرن خصومت تاکید کرد.

آقای اوباما پس از دیدار با راول کاسترو، رئیس جمهور کیوبا، که حدود دو ساعت طول کشید، در یک کنفرانس مشترک خبری در هاوانا، ضمن سپاسگذاری از مهماننوازی گرم دولت و ملت کیوبا این روز را "روز نو" در روابط ایالات متحده و کیوبا عنوان کرد.

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده با همتای کیوبایی اش در هاوانا
بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده با همتای کیوبایی اش در هاوانا

در جریان سخنرانی اش برای مردم کیوبا، آقای اوباما گفت که اختلافات میان واشنگتن و هاوانا، واقعی است، اما تاکید کرد که دو کشور می توانند روابط شان را بهبود ببخشند.

رئیس جمهور اوباما گفت" من اینجا آمده ام تا آخرین بقایای جنگ سرد را دفن کنم. اینجا آمده ام تا دست دوستی را با مردم کیوبا پیش کنم."

بارک اوباما همچنان خواهان لغو تعزیرات اقتصادی ایالات متحده شد که از چندین دهه به این سو علیه کیوبا اعمال شده است. رئیس جمهور أوباما تصریح کرد"زمان آن فرا رسیده تا تعزیرات باید لغو گردد."

انتقادات اوباما از هاوانا

در عین حال، رئیس جمهور ایالات متحده از حکومت کیوبا به شدت انتقاد کرد و گفت که حتی اگر تحریم های اقتصادی بر کیوبا لغو گردد، بدون اصلاحات در عرصۀ دموکراسی، مردم کیوبا قادر نخواهند بود از توانایی های خود حد اکثر استفاده را کنند.

آقای اوباما گفت "مردم باید قادر باشند حکومت شان را مورد انتقاد قرار دهند و کسانیکه بالای مردم حکومت می کنند، آنان را خود انتخاب کنند.

پس از سخنرانی برای مردم کیوبا، رئیس جمهور امریکا در یک کنفرانس خبری در مورد بهبود روابط میان دو کشور سخن گفت، اما تائید کرد که اختلافات میان واشنگتن و هاوانا در مسایل حقوق بشر و دموکراسی هنوز هم ادامه دارد.

زن کیوبایی که منتظر آمدن بارک اوباما در هاوانا است.
زن کیوبایی که منتظر آمدن بارک اوباما در هاوانا است.

راول کاسترو، رئیس جمهور کیوبا، در کنفرانس خبری توافق کرد تا خبرنگاران از او سوال کنند. پس از آنکه خبرنگاران در مورد زندانیان سیاسی در کیوبا از وی پرسیدند، آقای کاسترو با خشم از خود واکنش نشان داد.

راول کاسترو گفت "همین لحظه فهرست زندانیان سیاسی را برایم بدهید. اگر چنین فهرستی موجود باشد، آنان قبل از پایان یافتن شب، آزاد خواهند شد."

نارضایتی از دیدار اوباما با جامعۀ مدنی

رئیس جمهور ایالات متحده در جریان سفر سه روزه اش به کیوبا، با اقشار مختلف مردم در آن کشور دیدار کرد، که شامل رهبران حکومتی، جوانان، متشبثین، اعضای جامعه مدنی و ناراضی های حکومت می باشد که به گفته قصر سفید حکومت کیوبا از آن ناراضی است.

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده حین ملاقات با یک گروه از فعالین کیوبایی، به خاطر شجاعت فوق العادۀ شان برای ابراز مخالفت، ستایش کرد.

آقای اوباما اشاره کرد که این گروه از افرادی نمایندگی می کنند که برخی آنان توسط مقامات حکومتی در گذشته و برخی هم در همین اواخر زندانی شده بودند.

ملاقات بارک اوباما با کیوبایی های محلی در سفارت امریکا در هاوانا.
ملاقات بارک اوباما با کیوبایی های محلی در سفارت امریکا در هاوانا.

رئیس جمهور امریکا گفت که فعالیت در زندگی مدنی در کیوبا شجاعت می طلبد.

رؤسای جمهور ایالات متحده و کیوبا در ماه قوس سال ۱۳۹۳ از تصمیم دو کشور برای پایان دادن به خصومت ۵۰ سالهکه به دوران جنگ سرد باز می گشت خبر دادند و با از سرگیری تماسهای دیپلماتیک اقدام به بهبود روابط کردند.

دو کشور همچنین در اواخر سرطان ۱۳۹۴ به بازگشایی سفارتخانههای خود در پایتختهای یکدیگر اقدام کردند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG