لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما به اسرائیل و فلسطینی ها: مذاکرات را از سر گیرد


رهبر ایالات متحده در جریان سفر به شرق میانه از رهبران اسرائیل و فلسطین خواست تا گفت و شنود های صلح را بدون پیش شرطی از سر گیرند.

رئیس جمهور باراک اوباما در جریان سفرش به کرانه غربی گفت که برای دست یابی به صلح باید جناح ها به روش ها و عادات قبلی خویش نقطۀ پایان بگذارند.

آقای اوباما از اسرائیلی ها و فلسطینی ها خواست تا برای دور کردن اختلاف نظر ها، گفت شنود را ابتدایی را راه اندازند و روند صلح را از سر گیرند و افزود "ما نمی توانیم تلاش برای صلح را ترک بگوییم، درین صورت چیزهای زیادی از دست می رود. برای این که ما بتوانیم به موفقیت برسیم باید برخی از عادات و روش ها را تغیر دهیم."

توقف اعمار مسکونه ها درمناطق اشغالی

محمود عباس، رئیس ادارۀ خودمختار فلسطینی می گوید تا زمانی با اسرائیل داخل گفت و شنود نمی شود که آن کشور اعمار مسکونه های یهودی را در مناطق اشغالی توقف ندهد.

آقای عباس در نشست خبری مشترک خطاب به رئیس جمهور اوباما گفت "من باید بگویم که فلسطینی ها اقدامات اضافی را برداشته اند تا به صلح دست یابند. من اعلام می دارم که ما حاضریم تمام تعهداتی را که قبلا کرده ایم عملی بسازیم و تمام موافقات امضاشده را احترام بگزاریم تا تمام ضروریات برای براه انداختن دوباره پروسه صلح که همانا بدست اوردن مامول دو دولت باشد، حاصل کنیم."

موقف جدید اسرائیل روی روند صلح

بنیامین نتنیاهو، نخست وزیر اسرائیل در جریان سفر رئیس جمهور اوباما به آن کشور گفت که اسرائیل در ارتباط به گفت و شنود های صلح با فلسطینی ها تجدید نظر می کند، اما بر آغاز مذاکرات بدون پیش شرطی پافشاری کرد.

شیمون پیریز، رئیس جمهور اسرائیل برای رئیس جمهور اوباما از ایجاد دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین اطمینان داده گفت "ما ازقبل به این مسئله توافق کرده ایم که هدف داشتن دو دولت برای هردو مردمان می باشد، ازین بیشتر کدام راه معقول دیگری وجود ندارد."

احتجاج علیه حضور اوباما در فلسطین

سفر رئیس جمهور اوباما علاوه بر استقبال گرم رهبران، با اعتراضاتی نیز در پی داشت. تعدادی از فلسطینیان در نوار غزه و کرانه غربی جمع شده و علیه سفر اوباما به رام الله شعار دادند و می گفتند که تنها راه رسیدن به منزل – یعنی ایجاد کشور مستقل فلسطین – مقاومت در برابر اسرائیلی ها می باشد.

توقعات زیادی از سفر رئیس جمهور اوباما به منطقه نمی رود و همکاران رئیس جمهور در کاخ سفید نیز گفته بودند که رئیس جمهور برنامۀ مشخصی را اعلام نخواهد کرد و فقط تلاش می کند روند گفت و شنود های صلح از سر گرفته شود.

دفاع از اسرائیل علیه تهدید ایران

این نخستین بار بود که رئیس جمهور اوباما در خاک اسرائیل در مورد ایران از حق دفاع آن کشور در برابر تهدید برنامۀ هسته یی ایران صحبت کرد.

نخست وزیر اسرائیل باردیگر تهدید کرد در صورتی که دپلوماسی نتایج مطلوب ببار نیاورد، تل ابیب گزینۀ نظامی را نیز مورد غور قرار می دهد.

در حالیکه براک اوباما مصروف دیدار از کرانه غربی بود، دو راکت به خاک اسرائیل شلیک شد که یکی از آن به حویلی یک خانه اصابت کرد، اما تلفاتی در برنداشت. به گفته منابع اسرائیلی این کار به ارتباط سفر اوباما به کرانه غربی صورت گرفته و اعتراضی به خاطر حاشیه زنی حماس در باریکۀ غزه می باشد.
XS
SM
MD
LG