لینک های دسترسی

Breaking News

باراک اوباما برای دور دوم ریاست جمهوری سوگند یاد کرد


رئیس جمهور اوباما حین ادای سوگند
رئیس جمهور اوباما حین ادای سوگند
حدود هشتصد هزار نفر در یک روز نیمه آفتابی اما سرد زمستان در پارک ملی واشنگتن و در برابر کانگرس ایالات متحده تجمع کرده بودند تا شاهد مراسم سوگند ریاست جمهوری ایالات متحده باشند.

آقای اوباما به دنبال جان رابرتس، قاضی القضات ایالات متحده واژه به واژه سوگند نامه را یاد کرد.

بر اساس قانون اساسی ایالات متحده، دورۀ ریاست جمهوری به تاریخ بیستم جنوری به پایان می رسد، از اینرو آقای اوباما و جو بایدن، معاون ریاست جمهوری ایالات متحده مراسم رسمی سوگند را طی مراسم خصوصی روز یک شنبه انجام دادند.

اما سنت دیرینۀ امریکایی هاست که مراسم تشریفاتی سوگند به روز یک شنبه برگزار نمی شود از اینرو این رویداد عامه روز دو شنبه برگزار شد.

کناره گیری از اختلاف سیاسی

پس از مراسم سوگند، آقای اوباما در یک سخنرانی مختصر از امریکایی ها خواست تا اختلافات سیاسی شان را کنار گذاشته و برای حل مشکلات کشور شان با هم کار کنند.

آقای اوباما با اشاره به قانونگذاران جمهوریخواه گفت که ما نمی توانیم مطلق گرایی را با اساسات یا تعویض نمایش را با سیاست و یا هم روش فریاد زدن نام را به عنوان مناظرۀ خردمندانه اشتباه بگیریم. او افزود که همه امریکایی ها باید عمل کنند.

آقای اوباما یکبار دیگر بر بعضی از شعار های مبارزات انتخاباتی خود از جمله بهبود زندگی امریکایی های متوسط و کاهش نابرابری در آمد، تاکید کرد.

رئیس جمهور اوباما افزود که ایالات متحده نمی تواند با یک عدۀ اندک رو به کاهش که زندگی خوبی دارند و یک اکثریت رو به افزایش که به سختی زندگی می کنند، به موفقیت دست یابد. او ابراز عقیده کرد که رفاه امریکا باید بر دوش امریکایی های متوسط تکیه بزند.

رئیس جمهور ایالات متحده خواستار تعهدات جدید برای برنامه های اجتماعی، آموزشی، تکنالوجی و منابع انرژی بدیل شد. او گفت که ایالات متحده باید به مشکل تغییر اقلیم رسیدگی کند.

آقای اوباما گفت که ایالات متحده لنگرگاه یک ائتلاف نیرومند جهانی باقی خواهد ماند و برای رونق بخشیدن دموکراسی کار خواهد کرد. او ادامه داد که ایالات متحده از دموکراسی، از آسیا گرفته تا افریقا و از امریکا گرفته تا شرق میانه پشتیبانی خواهد کرد، زیرا به گفتۀ وی علایق و وجدان امریکا را مجبور می سازد تا به کفالت از کسانی که از دیر زمان برای آزادی می رزمند، عمل کند.

جمعیت کوچکتر از گذشته

سه هنرمند مشهور امریکایی – جیمز تایلور، کیلی کلارکسون و بیانسی – پارچه های هنری حماسی را در جریان این مراسم اجرا کردند.

حضور مردم در پارک ملی واشنگتن پر رنگ بود اما تنها بخش کوچکی از جمعیت دو میلیون نفریی بود که چهار سال پیش در مراسم تاریخی سوگند نخستین رئیس جمهور افریقایی تبار امریکا گرد هم جمع شده بودند.

رویداد عمدۀ دیگر در این روز مراسم رسم گذشت از مقر کانگرس تا کاخ سفید بود که بازتاب دهندۀ تنوع و گوناگونی امریکایی ها می باشد. پدیده یی که به گفتۀ شرکت کنندگان معرف دموکراسی واقعی در ایالات متحده است.
XS
SM
MD
LG