لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما قاضی جدید محکمۀ عالی ایالات متحده را معرفی کرد


مریک گارلند (نفر اول سمت راست) یکی از چهره های شناخته شده در قضای ایالات متحده است.
مریک گارلند (نفر اول سمت راست) یکی از چهره های شناخته شده در قضای ایالات متحده است.

رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا مریک گارلند را به صفت عضو محکمۀ عالی امریکا معرفی کرد، اما سیاستمداران جمهوریخواه عهد کرده اند که مانع راهیابی نامزد مورد نظر قصر سفید به محکمۀ عالی امریکا خواهند شد.

گارلند ۶۳ ساله که تا اکنون به صفت رئیس محمکۀ استیناف واشنگتن دی سی ایفای وظیفه می کند، تحصیلات خود را در بخش قضا در دانشگاه هاروارد به پایان رسانده و چهرۀ میانه رو و محترم در جامعۀ قضایی ایالات متحده می باشد.

رئیس جمهور اوباما اعضای محکمۀ عالی ایالات متحده را پاسبان حقوق امریکایی ها خوانده گفت که پس از مشورت های زیاد با طیف گستردۀ صاحب نظران این تصمیم دشوار را گرفته است.

سیاستمداران جمهوریخواه استدلال می کنند که تعیین قاضی جدید محکمۀ عالی بسیار سرنوشت ساز و مهم بود و به گفتۀ آنان باید رئیس جمهور آیندۀ امریکا این تصمیم را بگیرد.

آقای اوباما با اشاره به مخالفت رقیبان جمهوریخواه، معرفی قاضی محکمۀ عالی را صلاحیت و مکلفیت قانونی خود خواند و گفت که به انجام این "مسوولیت قانونی" مصمم است.

باراک اوباما با برشمردن کارکردهای گذشتۀ آقای گارلند در نظام قضایی ایالات متحده گفت که او یکی از مستعدترین مغزهای جامعۀ قضایی امریکا است. او افزود که فقط یک نفر بیاید و بگوید که گارلند برای احراز این پست چه کمی دارد.

آقای گارلند با قدردانی از اعتماد رئیس جمهور اوباما گفت که اگر قانونگذاران امریکایی نیز به وی رای اعتماد بدهند، آمادۀ خدمتگذاری در این سمت است.

درگذشت غیر منتظرۀ انتونین سکالیا، قاضی پیشین محکمۀ عالی ایالات متحده به تاریخ ۱۳ فبروری، نه تنها یک کرسی محکمۀ عالی امریکا را خالی ساخت بلکه بحث شدیدی را بین سیاستمداران دیموکرات و جمهوریخواه ایالات متحده ایجاد کرد.

محکمۀ عالی ایالات متحده ۹ عضو دارد که وظیفۀ آنان عمری می باشد، به این معنا که تنها در صورت استعفا و یا درگذشت قاضی، باید رئیس جمهور شخص دیگری را به صفت عضو جدید محکمه معرفی کند. اما این موضوع در قانون اساسی ایالات متحده صراحت نیافته است.

قانونگذاران جمهوریخواه ایالات متحده امیدوار اند که نامزد آن حزب در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر برنده شده و با معرفی قاضی مورد نظر جمهوریخواهان، تعادل را با اکثریت کنونی محافظه کار در نظام قضایی ایالات متحده برقرار سازد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG