لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و چین توافقنامه تغییر اقلیم پاریس را توشیح کرد


اوباما و جین پینگ در حضور بن کی مون، منشی عمومی ملل متحد، توافقنامه تغییر اقلیم پاریس را توشیح کردند و به این ترتیب زمینه عملی شدن این توافق توسط دو بزرگترین کشور آلوده کننده اقلیم در جهان فراهم شد.

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده که به خاطر اشتراک در اجلاس سران کشور های گروه ۲۰ به چین رفته است، روز شنبه با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در شهر شرقی هانگژو ملاقات کرد.

قصر سفید می گوید که رهبران دو کشور همچنین توافق کردند تا در مورد بلند بردن ظرفیت صلح بانی کشور های جهان سوم نیز با هم همکاری کنند. امریکا در این راستا حمایت لوجستیکی نظامی و انجنیری را به خاطر استقرار هر چه سریعتر واحد های حافظ صلح فراهم می کند.

چین تعهد سپرد تا شماری از واحد های هشت هزار نفری حافظ صلح را که برای ایجاد آن وعده سپرده بود، در ظرف ۶۰ روز آماده سازد.​

تعهد امریکا و چین بر تقویت روابط متقابل

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در ملاقات اش با رئیس جمهور اوباما که بیشتر از سه ساعت طول کشید گفت که بیجینگ آماده است تا روابط اش را با واشنگتن در "مسیر درست" انکشاف دهد.

او افزود: "چین روی اجتناب از درگیری و رویارویی پافشاری دارد و خواهان ادامه اصل احترام متقابل و همکاری متقابلاً سودمند (با امریکا) است... ما به پیشرفت روابط سالم و پایدار امریکا و چین ادامه خواهیم داد."

رهبران امریکا و چین همچنین در مورد بهبود شریک ساختن معلومات در مورد مظنونین دهشت افگنی خارجی نیز تعهد کردند.

بر اساس اعلامیه قصر سفید، دو کشور به خاطر مقابله با حملات سایبری و سرقت مالکیت معنوی، روی تطبیق یک سلسله اقدامات امنیت سایبری نیز تاکید مجدد ورزیدند.

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده با توشیح توافقنامه پاریس در مورد تغییر اقلیم، بر همکاری کشورش با چین به خاطر مبارزه علیه تغییر اقلیم تاکید کرد و گفت: "امروز با پیوستن به توافقنامه پاریس، ما تعهد مشترک مان را در قبال تغییر اقلیم نشان دادیم. من چشم به راه یک بحث فراگیر در مورد منافع مشترک مان در بخش های توسعه امنیت منطقه ای و جهانی، به شمول بحث در باره شبه جزیره کوریا و مبارزه علیه داعش هستم."

انتظار می رود رئیس جمهور اوباما از رهبران قدرت های بزرگ اقتصادی جهان بخواهد تا سیاست های مالی و سایر منابع شان را در راستای تقویت رشد اقتصادی تنظیم کنند و به شهروندان محروم کشور های شان توجه بیشتر نمایند.​

مشاجره مقام های امریکایی و چینی

سفر رئیس جمهور امریکا به چین اما جنجال های را نیز در پی داشت. مقام های چینی پس از فرود آمدن طیاره بارک اوباما در میدان هوایی هانگژو، بر کارمندان قصر سفید داد زدند. در یک مورد دیگر، یک مقام چینی با سوسن رایس، مشاور امنیت ملی امریکا برخورد نامناسب کرد.

کمی بعد تر، مقام های امریکایی و چینی در مورد شمار خبرنگاران و اعضای هئیت همراه بارک اوباما در محل ملاقات روسای جمهور امریکا و چین، مشاجره لفظی کردند.

چین برای نخستین بار میزبان اجلاس سران ۲۰ قدرت بزرگ اقتصادی جهان است. این اجلاس روز یکشنبه آغاز می شود و برای دو روز ادامه خواهد داشت.

قرار است پس از پایان این اجلاس، بسیاری رهبران این کشور ها برای اشتراک در اجلاس سران اتحادیه کشور های جنوب شرق آسیا به لائوس سفر کنند.

XS
SM
MD
LG