لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: روند خروج سربازان از افغانستان ادامه خواهد یافت


رئیس جمهور اوباما روز جمعه در آخرین نشست خبری سال ۲۰۱۳ اشتراک کرد.
رئیس جمهور اوباما روز جمعه در آخرین نشست خبری سال ۲۰۱۳ اشتراک کرد.
رئیس جمهور ایالات متحده یکبار دیگر تصریح کرد که نیرو های نظامی کشورش در ختم سال ۲۰۱۴ افغانستان را ترک خواهند کرد.
آقای اوباما که در آخرین کنفرانس خبری سال ۲۰۱۳ صحبت می کرد بر روند دیپلوماسی با ایران نیز تاکید ورزید.
بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده می گوید همانگونه که امریکا جنگ را در عراق خاتمه داد در افغانستان نیز خاتمه خواهد داد.

روند انتقال افغانستان

آقای اوباما امروز در کاخ سفید گفت "به انتقال عساکر مان به امریکا ادامه می دهیم. مانند همیشه در برابر دشمنان مان هوشیار خواهیم ماند تا کشور خود و کارمندان امریکایی مان را در خارج از این کشور محافظت کنیم."

رئیس جمهور ایالات متحده در بارۀ امضا یا عدم امضای توافقنامۀ امنیتی با حکومت افغانستان حرفی نزد.

روزنامۀ لاس انجلس تایمز گزارش داد که حکومت امریکا آمادگی نشان داده تا مهلت امضأی این قرارداد را تمدید کند.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان باوجود فشار های داخلی و خارجی، شرایط تازۀ را برای امضأی این توافقنامه مطرح کرده است.

معامله با ایران

در آخرین مذاکرات که ایران با کشور های غربی داشت تهران به یک توافقنامۀ موقتی هسته یی با کشور های غربی دست یافت. اما کانگرس ایالات متحده لایحه یی را پیشنهاد کرد که در آن تعزیرات بیشتری را بر ایران وضع می کند.

رئیس جمهور ایالات متحده در آخرین نشست خبری امسال خود گفت که اکنون زمان وضع تعزیرات جدید بالای ایران نمی باشد. آقای اوباما افزود که فرصت برای حل و فصل یک چالش میسر شده که امنیت داخلی ایالات متحده را بیش از یک دهه تهدید می کند.

رئیس جمهور اوباما افزود "معاملۀ موقت قدرت های جهان با ایران در ژینو از پیش برخی از توانایی های هسته یی ایران را کاهش داده است – گامی که برای نخستین بار در تقریباً یک دهه به چشم می خورد."

آقای اوباما افزود که ایران باید اطمینان دهد که برنامۀ صلح آمیز هسته یی آن کشور امریکا، متحدین و منجمله اسراییل را تهدید نمی کند و اگر جامعۀ جهانی در مورد گفت و شنود ها جدیدیت نشان می دهند، باید فضای را ایجاد کنند که ایران را وادارد حرکت خود را به سوی حل مسئلۀ هسته یی ادامه دهد.

تجسس ارتباطات

رئیس جمهور ایالات متحده در پرتو افزایش انتقادات از برنامۀ استخبارات امریکا که مکالمات و ارتباطات را ثبت و نگهداری می کند، اشاره کرد که شاید بعضی تغییراتی را در آن وارد کند.

یک قاضی محکمۀ فدارال امریکا هفتۀ گذشته فیصله کرد که ثبت مکالمات و ارتباطات شهروندان امریکا ممکن در مغایریت با قانون اساسی باشد. گروه های طرفدار آزادی های مدنی نیز این برنامه ها را هدف انتقاد قرار داده اند.

عدۀ شرکای نزدیک ایالات متحده در اروپا و امریکای لاتین از ثبت مکالمات و تجسس ارتباطات رهبران شان انتقاد کرده اند.

ادوارد سنودن، قراردادی پیشین استخبارات امریکا برنامه های استخباراتی ایالات متحده را افشا کرده و اکنون در روسیه به شکل موقت پناهندگی حاصل کرده است.
XS
SM
MD
LG