لینک های دسترسی

Breaking News

رهبر جدید طالبان و نومیدی اوباما از مذاکرات صلح


آقای اوباما گفته است که انتظار نداشت یک لیبرال دیموکرات به صفت رهبر طالبان انتخاب شود
آقای اوباما گفته است که انتظار نداشت یک لیبرال دیموکرات به صفت رهبر طالبان انتخاب شود

انتخاب هبت الله آخندزاده، ملای تندرو، به صفت رهبر جدید طالبان آرزومندی باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده را برای مذاکرات صلح افغانستان کمرنگ ساخته است.

رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا، باراک اوباما گفته است که انتظار انتخاب یک لیبرال دیموکرات را به صفت رهبر جدید طالبان نداشته و به گفتۀ وی آن گروه برای دست یافتن به اهداف شان از طریق توسل به خشونت ادامه خواهد داد. با اینحال، او تاکید کرد که ایالات متحده به مبارزه بر ضد دهشت افگنی در افغانستان ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور ایالات متحده در نخستین واکنش پس از گزینش ملا آخندزاده به صفت رهبر جدید طالبان ابراز امیدواری کرد که طالبان نیازمندی به وارد شدن به مذاکرات جدی صلح را درک کنند، هرچند به گفتۀ وی این مامول به زودی تحقق نخواهد یافت.

ایالات متحدۀ امریکا، ملا منصور، رهبر پیشین طالبان را سد بزرگی سر راه مذاکرات صلح می پنداشت و مقام‌های امریکایی آرزو داشتند که کشته شدن وی این مانعه را از میان بردارد.

آگاهان به این باور اندکه مولوی آخندزاده امسال حملات و شورشگری مرگبار را در سرتاسر افغانستان سوق و اداره کرده و بر داعیۀ رهبران پیشین طالبان مبنی بر خروج کامل سربازان خارجی از افغانستان، پافشاری خواهد کرد.

حکومت کنونی ایالات متحده خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان و پایان بخشیدن مسوولانه به طولانی ترین جنگ امریکا را در صدر اولویت‌های خود قرار داده و به همین منظور برای کشاندن طالبان به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان، به شدت تلاش دارد.

رئیس جمهور اوباما سال گذشته اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰۱۶ کم و بیش ۹۸۰۰ سرباز امریکایی را در افغانستان حفظ خواهد کرد و در سال ۲۰۱۷ شمار این سربازان را تا ۵۵۰۰ نفر کاهش خواهد داد.

بروس ریدل، پژوهشگر در انستیتیوت بروکینگز و کارمند پیشین سی آی ای چشم انداز مذاکرات صلح افغانستان را ضعیف پنداشته و می گوید که طالبان به شمول ملا آخندزاده در حال حاضر به پیروزی از طریق نظامی باور دارند.

آقای ریدل به خبرگزاری رویترز گفته است که حتا سازمان استخباراتی پاکستان به این باور است که طالبان می‌توانند از طریق نظامی پیروز شوند. او هشدار داده است که جنگ افغانستان وارد خشن‌ترین مرحلۀ خود شده است.

در همین حال، فرمانده ارشد نظامی ایالات متحده در افغانستان طرح خروج سربازان امریکایی را از آن کشور بررسی کرده و انتظار می رود که تا یک ماه دیگر این ارزیابی تکمیل شود.

از سوی دیگر، اشتون کارتر وزیر دفاع ایالات متحده با اشاره به از سرگیری روند خروج سربازان امریکایی از افغانستان گفته است که واشنگتن به فراهم آوری مشاورت و آموزش به قوای افغان و نیز تمویل و تجهیز آنان متعهد است و در عین حال به استراتیژی ادامۀ مذاکرات صلح تاکید می کند.

آقای کارتر گفته است "طالبان باید درک کنند که نمی توانند پیروز شوند. نیروهای امنیتی افغان که از سوی ما کمک می شوند، نیرومندتر شده و به دفاع از افغانستان و حکومت وحدت ملی قادر شده اند".

وزیر دفاع ایالات متحده روز گذشته در ایالت رودآیلند ایالات متحده گفت که طالبان باید شکست در میدان جنگ را بپذیرند، بنابراین یگانه گزینۀ موجود برای آنان آمدن به میز مذاکرات صلح با حکومت افغانستان است.

یک مقام نظامی امریکا به خبرگزاری رویتز گفته است که صرف نظر از اینکه طالبان را کی رهبری می کند، آن گروه هیچ مشوقی برای مذاکرات صلح و تحقق آرمان شان برای آوردن نظام شرعی اسلامی ندارند.

این مقام نظامی امریکایی که نخواسته است نامش فاش شود با اشاره به دستآورد‌های طالبان در یک سال گذشته به ویژه تصرف مختصر شهر کندز، تلفات شدید نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در جنگ و کشیده‌گی های درونی میان دو رهبر حکومت وحدت ملی، به کنار آمدن طالبان در مذاکرات صلح بی باور است.

پس از کشته شدن ملا اختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان، مولوی هبت‌الله آخندزاده به عنوان رهبر جدید آن گروه انتخاب شد، شخصی که گمان می رود که در مسیر رهبران پیشین آن گروه گام نهاده و به خشونت ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG