لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: برنامه های تجسس مکالمات را بازنگری می کنیم


بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده یک سلسله اصلاحات را در برنامۀ بحث برانگیز تجسس مکالمات حکومت امریکا اعلام کرد.

آقای اوباما تعهد سپرد تا در برنامۀ تجسس مکالمات، شفافیت بیشتر را به خرج داده و تمام برنامه را توسط یک کمیتۀ متخصص و کارشناس بازنگری کند.

رئیس جمهور ایالات متحده با اشاره به توفان ایجاد شده از افشای معلومات سری توسط سنودن گفت، آن افشاگری ها معلومات کمتری را به اذهان مردم رسانیده است.

آقای اوباما افزود "به عوض فرآیند منظم و قانونی جهت بحث روی این موضوعات و ایجاد اصلاحات دقیق و مناسب، تکرار افشای معلومات سری بحث را با اشتیاق بیشتر اما معلومات کمتر ایجاد کرد."

این برنامه که تحقیق کنندگان حکومت ایالات متحده را دست باز می دهد تا به ایمل ها و اسناد مکالمات تلیفونی و بعضی اوقات به محتوای آن دسترسی حاصل کنند، در سطح بین المللی بعد از آن بحث برانگیز شد که ادوارد سنودن قراردادی پیشین ادارۀ امنیت ملی امریکا جزییات آن را در رسانه ها افشا کرد.

اسباب مبارزه با دهشت افگنی

آقای اوباما با بیان این مطلب که جمع آوری معلومات یک وسیلۀ مهم در مبارزه با دهشت افگنی باقی مانده است، نگفت که به آن روند خاتمه می دهد اما این را اظهار داشت که در بارۀ اصلاحات مناسب در آن برنامه، با کانگرس بحث می کند.

رئیس جمهور اوباما افزود "ما می توانیم و باید شفاف تر باشیم. به همین خاطر کمیتۀ استخباراتی را هدایت داده ام تا به هر اندازه یی ممکن که می توانند معلومات این برنامه ها را به اطلاع عام برسانند."

آقای اوباما در بارۀ خود سنودن نیز کمی تماس گرفته گفت که او یک "وطن پرست نبود" و پذیرفت که تصمیم روسیه برای اعطای پناهندگی به آن افشا گر فراری ادارۀ امنیت ملی امریکا؛ روابط واشنگتن و مسکو را خدشه دار ساخته است.

مطلب: صدای امریکا و اسوسیتد پرس
مترجم: قدیر مشرف
XS
SM
MD
LG