لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: امریکا باید توازن را با سعودی نگه دارد


این نخستین دیدار اوباما با شاه جدید عربستان سعودی است
این نخستین دیدار اوباما با شاه جدید عربستان سعودی است

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا با وصف نگرانی های عمیق از بدرفتاری های حقوق بشری در عربستان سعودی، از تمایل واشنگتن برای همکاری نزدیک با ریاض در عرصۀ امنیت ملی دفاع کرد.

ترکیب هیئت مرکب از مقام های کنونی و پیشین ایالات متحده که در راس آن رئیس جمهور اوباما قرار دارد و برای ادای احترام به خاطر درگذشت ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان سعودی وارد ریاض شده اند ، بازتابدهندۀ اهمیت فوق العادۀ عربستان سعودی برای امریکا می باشد.

جان کری وزیر خارجۀ، کاندولیزا رایس و جیمز بیکر وزیران خارجۀ پیشین، برنت سکوکرافت، سندی برگر و ستیفن هیدلی مشاورین پیشین امنیت ملی ایالات متحده امریکا، سناتور جان مککین، جان برنن رئیس ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا و جنرال لوید ۀآستین فرمانده قوماندانی مرکزی نیرو های امریکایی در این هیئت شامل بودند.

هنگام پیاده شدن رئیس جمهور و میشل اوباما بانوی نخست ایالات متحده در میدان هوایی ریاض، ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود و ده ها مقام سعودی –همه مردان- از آنان استقبال کردند. شماری از آنان با بانوی نخست امریکا دست دادند و برخی دیگر سرشان را به رسم احترام تکان می دادند. بانوی نخست ایالات متحده با وصف قواعد سختگیرانۀ سعودی بر حجاب زنان در محضر عام، لباس پوشیده بر تن داشت اما روسری نداشت.

عربستان سعودی به عنوان مهمترین متحد عرب برای واشنگتن، ظاهراً به خاطر وجوه مالی که از آن کشور برای دهشت افگنان جریان می یابد و نیز به خاطر بدرفتاری حقوق بشری در آن کشور مایۀ نگرانی مقام های امریکایی بود.

آقای اوباما پیش از سفر به ریاض در یک مصاحبه به سی ان ان گفت که اعمال فشار برای جلوگیری از تخطی حقوق بشری از دید وی موثر ثابت شده است. او گفت که برخی اوقات باید نیازمندی صحبت با آنان در مورد مسایل حقوق بشری را با نگرانی فوریی که در مورد مبارزه با دهشت افگنی یا رسیدگی به ثبات منطقه یی داریم، متوازن سازیم.

پرهیز از انتقاد

رئیس جمهور اوباما در جریان توقف چهار ساعته در عربستان سعودی نخستین ملاقات رسمی خود را با ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه جدید عربستان سعودی انجام داد و سپس در ضیافت شام با سایر مقام های سعودی شرکت کرد.

اما آقای اوباما از پیش پیشنهاد کرده بود که در جریان این مباحثات از ابراز نگرانی امریکا در مورد رائف بدوی، بلاگر سعودی، که به اتهام توهین به اسلام به ده سال زندان و ۱۰۰۰ ضربۀ شلاق محکوم شده است، پرهیز خواهد کرد.

دور نخست شلاق زنی بدوی در اوایل ماه جنوری در شهر جده و در محضر عام صورت گرفت. دور دوم تطبیق حکم شلاق زدن این بلاگر زمانی به تاخیر افتاد که داکتران گفتند که زخم های ناشی از ضربۀ شلاق که در مرحلۀ نخست بر بدن وی نواخته شده بود، تا هنوز التیام نیافته است.

با وصف تفاوت عمدۀ دیدگاه ها در چندین مورد، ایالات متحده و عربستان سعودی برای رسیدگی به نگرانی های امنیتی در منطقۀ پرآشوب شرق میانه همکاری نزدیک با هم دارند. به تازگی عربستان سعودی در کنار چند کشور دیگر عرب در چوکات ائتلاف جهانی مبارزه با گروه دولتت اسلامی، حملات هوایی را بر مواضع آن گروه در عراق و سوریه انجام داد.

شاه سلمان ۷۹ ساله نیز تا هنوز نشانه های اندکی بروز داده است که گویا وی در نظر دارد در پالیسی های کشورش تغییرات بنیادی را وارد کند. آقای سلمان اندکی پس از مرگ برادرش عبدالله در یک خطابۀ تلویزیونی عهد سپرد که از پالیسی های درستی پیروی خواهد کرد که عربستان سعودی از زمان تاسیس خود آن را دنبال کرده است.

رئیس جمهور اوباما تصدیق کرد که تمایل ایالات متحده به داشتن روابط نزدیک با عربستان سعودی با وصف تخطی های حقوق بشری از سوی آن کشور، اغلباً متحدین امریکا را ناراحت می سازد.

ریاست جمهوری آقای اوباما گاهگاهی کشیدگی روابط با خانواۀ سلطنتی سعودی را تجربه کرده است. ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان سعودی بر واشنگتن فشار وارد می کرد تا اقدام جدی تری را برای کنار راندن بشار الاسد، رئیس جمهور سوریه اتخاذ کند. خانوادۀ سلطنتی سعودی همچنان در مورد تلاش های دیپلوماتیک حکومت امریکا با ایران به شدت بدبین است.

XS
SM
MD
LG