لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: گوانتانامو جهادی ها را الهام می بخشد


اوباما در دور نخست ریاست جمهوری اش هم تعهد کرده بود که زندان گوانتانامو را خواهد بست
اوباما در دور نخست ریاست جمهوری اش هم تعهد کرده بود که زندان گوانتانامو را خواهد بست

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا گفته است که برای بستن توقیفگاه گوانتانامو از هیچ مساعی دریغ نمی ورزد.

آقای اوباما در مصاحبه ای با تلویزون سی ان ان، که به روز یکشنبه نشر شد، تاکید ورزید که موجودیت این زندان به حیثیت امریکا در جهان لطمه رسانیده است.

رئیس جمهور اوباما گفت "این [زندان] مغایر ارزش های ما است و بi طور خارق العاده پر مصرف است. ما بالای هر زندانی در آنجا میلیونها دالر مصرف می کنیم. ما جمعیت در آنجا را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داده ایم".

توقیفگاه گوانتانامو که از سوی ارتش امریکا اداره می شود در سال ۲۰۰۲ برای نگهداشت و تحقیق از مظنونین دهشت افگنی ایجاد شد. سازمان های حامی حقوق بشر موجودیت این زندان را غیرقانونی خوانده با آن به شدت مخالفت می ورزند.

در ۱۲ سال گذشته، به ویژه در نخستین سال های پس از ایجاد، بیشتر از ۷۰۰ نفر به این توقیفگاه انتقال داده شدند اما اکثریت آنها یا آزاد شده اند یا به کشورهای متبوع شان تحویل داده شده اند. در زمان حاضر کمتر از ۱۵۰ محبوس در گوانتامانو نگهداری می شود که در میان آنها هشت نفر افغان هم است.

کرزی – اوباما

تلاش های رئیس جمهور اوباما برای بستن توقیفگاه گوانتانامو با مخالفت شماری از اعضای حزب جمهوری خوا در کانگرس امریکا مواجه بوده است. مخالفین استدلال می ورزند که آزادی یا تحویل دهی محبوسین گوانتانامو به کشورهای دیگر، احتمالا امنیت ملی امریکا را متضرر خواهد ساخت.

این در حالی است که رئیس اوباما گفته که توقیف افراد در گوانتانامو "جهادی ها و افراطی ها را در سرتاسر جهان الهام می بخشد".

این اظهارات رئیس جمهور اوباما شبیه انتقادهای حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان است که گفته بود زندان بگرام "فابریکه تولید طالبان است". در سالهای ۲۰۰۲-۲۰۱۲ نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان صدها جنگجوی مظنون طالب و القاعده را در زندان بگرام محبوس کرده بود.

به دنبال تقاضای های مکرر حکومت حامد کرزی، تا حدی که روابط میان کابل و واشنگتن متشنج گردید، حکومت اوباما اداره این زندان و تمام محبوسین آنرا به جانب افغان سپرد. با آنکه "فابریکه طالب سازی" به حکومت افغانستان سپرده شده است اما طالبان همچنان و جسورتر از گذشته در افغانستان می جنگند.

XS
SM
MD
LG