لینک های دسترسی

Breaking News

بیانیۀ حاوی پاداش و مجازات اوباما


براک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده حین ایراد بیانیه در بارۀ مسایل شرق میانه
براک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده حین ایراد بیانیه در بارۀ مسایل شرق میانه

بیانیه که رئیس جمهور اوباما در وزارت خارجه امریکا ایراد نمود ترکیب از پاداش و مجازات بود.

وی کمک جدید را برای پشتیبانی از دموکراسی در مصر و تونس اعلان نمود، رئیس جمهور سوریه را تقبیح نمود، و موقف امریکا را در قبال تغییرات در منطقه واضح ساخت.

"ما از اصلاحات سیاسی و اقتصادی در شرق میانه و افریقا که بتواند خواست های بر حق مردم را در سراسر منطقه برآورده سازد، پشتیبانی می نمائیم. پشتیبانی ما از این اصول در ردیف دوم قرار ندارد. امروز من می خواهم که این را واضح بسازم این در صدر اولویت قرار دارد و باید اقدامات جدی در مورد اتخاذ گردد، و ما هر آنچه در ساحات دیپلوماتیک ، اقتصادی ، و استراتیژی انجام داده بتوانیم، انجام می دهیم."

آقای اوباما در مورد سوریه گفت که حکومت رئیس جمهور بشار الاسد طریقه کشتار و دستگیری وسیع مردم را انتخاب نموده است. وی گفت مردم سوریه شجاعت خود را برای نیل به دموکراسی، نشان داده اند.

"رئیس جمهور اسد اکنون، یک انتخاب دارد: وی می تواند که رهبری انتقال به دموکراسی را داشته باشد، و یا کنار رود. حکومت سوریه باید گلوله باری بر مظاهره کننده گان را توقف دهد، و مظاهرات صلح آمیز را اجازه دهد. زندانیان سیاسی را باید رها نماید، و گرفتاری غیر قانونی را توقف دهد. باید به ناظرین حقوق بشر اجازه رفتن به شهر های مثل درعا را بدهد. و باید مذاکرات جدی را برای ایجاد انتقال دموکراسی آغاز نماید."

آقای اوباما در اشاره به یمن و بحرین تائید نمود که آنها در برابر تقاضا برای تغیر، عکس العمل نشان نداده اند، و به شکلی، با اصول عمده مخالفت با خشونت و پشتیبانی از حقوق بین المللی سازگاری نموده اند.

آقای اوباما در مورد لیبیا گفت، وقت معمر القذافی به پایان رسیده ، و زمانی که وی مجبوراً قدرت را ترک گوید و یا از قدرت خلع گردد، کشور لیبیا بیک لیبیای دموکرات مبدل خواهد گشت.

آقای اوباما نا آرامی های منطقه را به ضروریات اقتصادی ارتباط می دهد.

"سیاست ها به تنهائی منجر به آن نشده که مظاهره کننده گان به جاده ها سرازیر گردند. موضوع عمده برای این همه مردم، نگرانی مکرر در مورد پیدا نمودن غذا برای خانوده های شان بوده است."

آقای اوباما گفت معضله اسرائیل و فلسطینیان برای ده ها سال در شرق میانه سایه افگنده است. وی این عقاید را رد نمود که تغیرات سراسری در منطقه این را غیر ممکن می سازد تا این وضع بغرنج و پیچیده را از بین ببرد.

"زمانی که مردم در شرق میانه و شمال افریقا مشکلات را پشت سر می گزارند، حرکت به سوی صلح پایدار که منجر به ختم نا آرامی ها گردد و تمام ادعا ها را حل نماید، از هر وقت دیگر لازمی تر است."

رئیس جمهور گفت اسرائیل و کشور آینده فلسطینیان باید به اساس سرحدات قبل از ۱۹۶۷، با آنچه وی تبادلات به توافق رسیده دو جانبه خواند، باشد تا سرحدات امن و شناخته شده برای هردو کشور ایجاد گردد. ولی وی گفت فلسطینیان باید بدانند که تلاش ها برای غیر قانونی ساختن اسرائیل ناکام خواهد شد، و اگر حماس بر طریقه دهشت افگنی، و رد اسرائیل پافشاری نماید، رهبران فلسطینی به صلح و کامگاری نایل نخواهند گردید.

آقای اوباما تعهد خود را در قسمت امنیت اسرائیل محکم و استوار خواند.

"ولی، دقیقاً بخاطر دوستی ما این مهم است که ما باید حقیقت را بگوئیم. اوضاع فعلی دومدار نیست، و اسرائیل نیز باید برای ایجاد صلح دومدار شجاعانه عمل نماید."

به روز جمعه آقای اوباما با بنیمن نتنیاهو در قصر سفید در مورد اینکه چگونه تلاش ها برای صلح شرق میانه را دوباره آغاز نماید، ملاقات می نمایند.

XS
SM
MD
LG