لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت اوباما و مخالفت مالکی با صدر اعظم جدید عراق


آقای اوباما گفت که طیاره های امریکای آماده حمله بر تروریست ها است
آقای اوباما گفت که طیاره های امریکای آماده حمله بر تروریست ها است

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده شام دوشنبه در واشنگتن گفت که از تصمیم فواد معصوم، رئیس جمهور عراق برای گزینش، حیدر العبادی منحیث صدراعظم آن کشور حمایت میکند.

آقای اوباما طی بیانیه گفت که صدر اعظم جدید عراق باید هر چه زود تر برای تشکیل یک کابینه جدید دست به کار شود که از تمام عراقی ها نمایندگی کند.

او افزود:"من از او (حیدر العبادی) از رئیس جمهورمعصوم و از رئیس پارلمان (سلیم الجبوری) در حالی حمایت میکنم که آنان برای تشکیل این حکومت با هم کارمیکنند. در عین حال از تمام رهبران سیاسی عراق میخواهم تا در روز های آینده در روند سیاسی به شکل صلح آمیز کار کنند."

آقای اوباما افزود که حکومت آیندۀ عراق باید اعتماد مردم آن کشور را کسب کند و ایالات متحده آماده است در کنار یک حکومت عراقی بایستد که به نیازمندی ها و مشکلات مردم عراق رسیدگی کند.

رئیس جمهور اوباما گفت که یگانه راه حل پایدار به بحران عراق این است که تمام عراقی ها گرد هم آمده و یک حکومت همه شمول را تشکیل دهند.

مبارزه با دهشت افگنی

رئیس جمهور ایالات متحده همچنان افزود که حملات هوایی نیروهای امریکایی توانسته است جلو پیشرفت تروریست ها را بگیرد.

رئیس جمهور اوباما افزود:"در جریان چند روز گذشته نیروهای امریکایی توانسته اند برای جلوگیری نیروهای دهشت افگن از پیشرفت بسوی شهر اربیل و حفظ غیرنظامیان امریکایی، حملات هدفمند هوایی را پیروزمندانه انجام دهند."

آقای اوباما همچنان افزود که ایالات متحده مشوره های و معاونت های نظامی را به نیروهای عراقی و کُردی افزایش بخشیده است. اما او تاکید کرد که تنش عراق هیچ گونه راه حل نظامی امریکایی ندارد.

فراهم آوری کمک های بشری

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده همچنان افزود که کشورش تلاش های روزمرۀ بشری خویش را ادامه داده است.

او افزود که ایالات متحده کمک های "حفاظت از زندگی" را به مردان، زنان و کودکانی فراهم کرده است که در کوه سنجار گیرمانده اند.

رئیس جمهور اوباما گفت که ایالات متحده در مشارکت با شرکای بین المللی خویش کار میکند تا افراد گیرمانده در این کوه را به ساحۀ امن انتقال دهند.

آقای اوباما افزود که طیاره های ایالات متحده آماده است تا هر آن نیروی دهشت افگن را هدف قرار دهد که مصؤونیت این خانواده ها را تهدید کند.

رئیس جمهور ایالات متحده گفت که آماده است برای مبارزه بر ضد دهشت افگنی و رسیدگی به بحران بشری در عراق، با سایر شرکای بین المللی کار کند.

آقای اوباما گفت که تلاش های کشورش در صورتی افزایش خواهد یافت که عراقی ها روی این پیشرفت ها کار کنند و برای حمایت از یک حکومت جدید و همه شمول گرد هم بیایند.

مخالفت نوری المالکی

پس از آن که رئیس جمهور عراق، حیدر العبادی سیاستمدار پیشن آن کشور را به کرسی صدارت نامزد کرد، نوری المالکی مخالفت خویش را با این تصمیم رئیس جمهور اعلام کرد. برخی از اعضای حزب آقای مالکی نیز گفته اند که شخص مورد نظر آنان برای کرسی صدارت آقای مالکی است.

اختلافات سیاسی در عراق زمانی اوج گرفت که رسانه های آن کشور گزارش داد، نوری المالکی، پیش از معرفی حیدر العبادی به عنوان صدر اعظم جدید، شماری از نیروهای وفادارش را در بغداد مستقر کرد و منطقه سبز آن شهر را به محاصره کشانید.

تلویزیون الشرقیه گزارش داد که محافظین قصر ریاست جمهوری، هنگام معرفی صدر اعظم جدید توسط رئیس جمهور عراق، به خاطر محافظت از رئیس جمهور آن کشور در حالت آماده باش قرار داشتند.

شماری از خبرنگاران عراقی پیش گویی کرده بودند که ممکن آقای مالکی تلاش کند جلو معرفی صدر اعظم جدید را بگیرد، اما محفل معرفی صدر اعظم جدید عراق بدون کدام مشکل برگزار شد.

XS
SM
MD
LG