لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما در سفر تاریخی به کیوبا می رود


قرار است رئیس جمهور اوباما در اواسط ماه مارچ به چندین کشور امریکای لاتین سفر کند.
قرار است رئیس جمهور اوباما در اواسط ماه مارچ به چندین کشور امریکای لاتین سفر کند.

مقامهای ارشد حکومت ایالات متحده گفته اند که رئیس جمهور باراک اوباما در نظر دارد که در چند هفتۀ آینده به منظور بهبود روابط دیپلوماتیک با کیوبا، سفر تاریخی به هاوانا داشته باشد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس از قول مقامهای امریکایی گزارش می دهد که سفر مختصر رئیس جمهور ایالات متحده به کیوبا که انتظار می رود در اواسط ماه مارچ صورت گیرد، فرصتی برای از سرگیری فصل تازۀ روابط میان دو کشور خواهد بود.

پس از آنکه آقای اوباما و راول کاسترو رئیس جمهور کیوبا یک سال پیش رویکرد تازه برای برقراری دوبارۀ روابط را در پیش گرفتند، سفارت های دو کشور پس از بیش از شش دهه بازگشایی و پروازهای تجارتی میان دو کشور از سرگرفته شد.

یک مقام حکومت ایالات متحده که نخواسته است نامش فاش شود به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که توقف آقای اوباما به کیوبا که از دیروقت انتظار آن می رفت، بخشی از سفر او به چندین کشور امریکای لاتین خواهد بود.

سناتور تد کروز نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده برای انتخابات ۲۰۱۶ که پدرش در سالهای ۱۹۵۰ از کیوبا به ایالات متحده فرار کرده بود، با انتقاد از سفر رئیس جمهور اوباما گفت که آقای اوباما نباید در زمانیکه خانوادۀ کاسترو در قدرت است، از کیوبا دیدن کند.

سناتور مارکو روبیو نامزد دیگر ریاست جمهوری ایالات متحده که وی نیز در یک خانوادۀ مهاجر کیوبایی به دنیا آمده است، با انتقاد از سفر آقای اوباما گفته بود که او با مقامهای یک "نظام استبدادی کمونیست ضد امریکایی" دیدار می کند.

با اینحال، برقراری دوبارۀ روابط دپلوماتیک با کیوبا – دشمن دیرینه و تاریخی ایالات متحده - برای رئیس جمهور اوباما بزرگترین دستآورد در عرصۀ سیاست خارجی پنداشته می شود.

براساس مدارک موجود در دفتر تاریخ وزارت خارجۀ ایالات متحده، هری ترومن رئیس جمهور پیشین امریکا در سال ۱۹۴۸ به جزیرۀ گوانتانامو متحده سفر کرده بود و جیمی کارتر نیز پس از پایان تصدی ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۱۹۸۱، چندین بار به این جزیره سفر کرد.

اما آخرین رئیس جمهور بر سر اقتدار ایالات متحده، کلفین کولیج بود که در سال ۱۹۲۸ به هاوانا سفر رسمی داشت و پس از وی انتظار می رود که باراک اوباما وارد این شهر شود.

گزارش: اسوشیتدپرس

برگردان: نجیب الله احمدیار

XS
SM
MD
LG