لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما آخرین خطابۀ خود را به ملل متحد ایراد کرد


رئیس جمهور اوباما حین سخنرانی در ۷۱ مین مجمع عمومی سازمان ملل متحد
رئیس جمهور اوباما حین سخنرانی در ۷۱ مین مجمع عمومی سازمان ملل متحد

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا می گوید که عین نیروی جهانی شدن که جهانیان را به هم پیوند داده است "خطوط عمیق ناقص" را نیز ترسیم کرده است.

آقای اوباما سوگمندانه گفت بخش‌هایی از جهان در حالی به مکان امن و مرفه مبدل شده است که شماری از کشورها به ویژه در شرق میانه با بحران ویرانگر مهاجرت، دهشت افگنی و بر هم خوردن نظم اساسی در تقلا استند.

رئیس جمهور اوباما در آخرین سخنرانی اش در مجمع عمومی سالانۀ سازمان ملل متحد خواستار اصلاح این مسیر شد تا به گفتۀ وی کشورهای جهان مطمین شوند که مردمان شان در یک دنیای به شدت منقسم کشانده نشوند.

باراک اوباما افزود که حکومتداری در شماری از کشورها به خاطری به شدت دشوار شده است که مردم باور شان را به نهادهای عامه از دست داده و تنش‌ها به شدت رو به افزایش است. او گفت که باید به پیش رفت و به پشت نباید برگشت.

آقای اوباما تلاش بر این داشت تا نشان دهد که چگونه رهبریت او در هشت سال گذشته جهان را در موقعیت بهتری قرار داده است. او گفت که بزرگترین منازعات را می توان با همکاری کشورها حل کرد تا اینکه از طریق تلاش انفرادی به حل آن اقدام کرد.

توافقی که بحل جنجال دیرینۀ هسته‌ای ایران حاصل شد و نیز برقراری دوبارۀ روابط دیپلوماتیک میان ایالات متحده و کیوبا، دو مثال عمدۀ حل مشکلاتی است که در زمان حکومتداری رئیس جمهور اوباما نایل شده است.

بن کی مون، سرمنشی سازمان ملل متحد صبح سه شنبه ۷۱ مین مجمع عمومی سازمان ملل متحد را با فراخوان پایان بخشیدن به بحران سوریه افتتاح کرد.

آقای بن گفت "در این سالون نمایندگان کشورهایی نیز حضور دارند که جنگ تحمیل شده بر غیرنظامیان را در سوریه نظر انداز، تسهیل، تمویل، سهمگیری کرده و حتا آن را طراحی کرده اند."

رئیس جمهور ایالات متحده بار دیگر بر موقف همیشه‌گی خود ایستاده‌گی کرد و گفت که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و باید از ورای گفتگو و مفاهمه حل شود.

پایان بخشیدن به بحران مهاجرت در جهان و حل فوری بحران سوریه در صدر اجندای امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار دارد.

XS
SM
MD
LG