لینک های دسترسی

Breaking News

کانگرس امریکا، حق ویتوی بارک اوباما را رد کرد


رئیس جمهور بارک اوباما رد ویتوی مصوبۀ شکایت از حامیان تروریزم از سوی کانگرس کشورش را یک اشتباه خواند.

رئیس جمهور اوباما مصوبۀ کانگرس را که به اساس آن خانواده های قربانیان حملات دهشت افگنانۀ ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ بر دو برج تجارتی نیویارک و دیگر شهر های امریکا، می ‌توانند از عربستان سعودی خواهان جبران خساره شوند، ویتو کرده بود.

قانونگذاران ایالات متحده، در برابر ویتوی رئیس جمهور اوباما رای مخالف دادند. با این اقدام، نخستین بار است که کانگرس امریکا در برابر یک سند ویتو شده از سوی رئیس جمهور اوباما رای میدهند.

پانزده سال پس حملات دهشت افگنانۀ یازدهم سپتمبر سال ٢٠٠١، قانونگذاران ایالات متحده با قاطعیت تمام، به حق تقاضای جبران خساره از کشورها و یا شخصیت های حکمی خارجی که دهشت افگنی را در قلمرو این کشور تمویل میکنند، رای دادند.

این مصوبۀ که به "عدالت در برابر تمویل کنندگان دهشت افگنی" مسمی میباشد، مورد حمایت کسانی قرار داشته است که نزدیکان خود را در حملات یازدهم سپتمبر از دست داده اند.

قبل از این رئیس جمهور اوباما با استفاده از حق ویتو مصوبۀ پیشکش شده از سوی کانگرس را رد کرده بود، اما این نخستین بار است که کانگرس در برابر یک سند ویتو شده از سوی آقای اوباما رای میدهد.

رئیس جمهور اوباما این اقدام کانگرس را "یک اشتباه" و خطرناک عنوان کرده است.

با وجود آن که نام هیچ کشور در این مصوبه ذکر نشده است، اما طور به نظر میرسد که هدف از آن مسؤل قراردادن عربستان سعودی در برابر هر نوع همکاری ممکن با عاملین حملات یازدهم سپتمبر ٢٠٠١ میباشد.

حکومت عربستان سعودی تا هنوز در مورد اقدام اخیر کانگرس واکنش نشان نداده است، اما شمار از همپیمانان آن کشور میگویند که عربستان سعودی میتواند در برابر یک عمل توهین آمیز از سوی یک متحد، روابط تجارتی و امنیتی خود را از بین ببرد.

وزیر خارجۀ بحرین در واکنش به اقدام کانگرس در صفحۀ تویتر خود نوشته است که با این کار "بازنده ایالات متحدۀ امریکا خواهد بود" و گفته است مصوبۀ "عدالت در برابر تمویل کنندگان دهشت افگنی" تیری است که توسط آن قانونگذاران امریکایی کشور خود را هدف قرار داده است.

حملات یازدهم سپتمبر توسط ١٩ تن از ربایندگان طیاره ها صورت گرفت که ١٥ تن آن اتباع عربستان سعودی بودند، اما حکومت عربستان سعودی از قبل هرنوع نقش در این حملات را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG