لینک های دسترسی

Breaking News

استراتژی خارجی بارک اوباما در سال آخر ریاست جمهوری


بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در پاسخ به منتقدین خود، به زودی استراتیژیی را برای سال اخیر ریاست جمهوری خود مطرح خواهد کرد.

هدف این استراتیژی جلوگیری از 'زیاده رویی' در سیاست خارجی واشنگتن در حالی است که جنگ به رهبری امریکا در افغانستان به پایان خود نزدیک می شود.

سخنرانی رئیس جمهور بارک اوباما در اکادمی نظامی ایالات متحده در زمانی ایراد خواهد شد که جمهوریخواهان و سایر منتقدین استدلال می کنند که آقای اوباما موقف امریکا را در سرتاسر جهان تضعیف کرده است.

منتقدین می گویند که تصمیم اوباما برای انصراف از حملۀ نظامی بر سوریه و ناتوانی وی برای جلوگیری از الحاق بخشی از قلمرو اوکراین به روسیه، با نمایانگر "موضعگیری متزلزل" ایالات متحده در خصوص مشکلات جهانی بوده است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس از قول یک مقام کاخ سفید گزارش داد که رئیس جمهور اوباما در سخنرانی روز چهار شنبه خود به گونۀ مشخص بر هر دو موضوع یاد شده پرداخته و نیز به مذاکرات جاری در مورد برنامۀ هسته یی ایران خواهد پرداخت.

این مقام حکومت ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود اضافه کرد که قرار است آقای اوباما همچنان به شرح دیدگاه خود در مورد تهدید دهشت افگنی القاعده و سایر گروه ها بپردازد.

ختم ماموریت در افغانستان

رئیس جمهور اوباما در آغاز دور نخست ریاست جمهوری خود وعده سپرد که جنگ به رهبری امریکا را در عراق و افغانستان پایان خواهد بخشید. جنگ عراق در سال ٢٠١١ پایان یافت و دخالت نظامی ایالات متحده در افغانستان نیز در پایان سال روان رسماً پایان می یابد.

با اینحال آقای اوباما، شام دیروز هنگام صحبت با سربازان امریکایی در پایگاه نظامی بگرام گفت که شماری از سربازان امریکایی برای آموزش نیرو های افغان و ماموریت مبارزه با دهشت افگنی در افغانستان باقی خواهند ماند.

شماری از تحلیلگران سیاست خارجی استدلال می کنند که بیزاری اوباما از اقدام نظامی، عرصه را برای مهارکردن تهدیدات تنگ ساخته و نیروهای متخاصم بین المللی را مجبور به تغییر رفتار می کند.

این مقام کاخ سفید گفت که آقای اوباما استدلال خواهد کرد که ایالات متحده به صفت یگانه کشور توانمند برای برقراری نظم جهانی باقی می ماند. به گفتۀ این مقام، آقای اوباما همچنان تاکید خواهد کرد که برای حفظ نظام پایدار جهانی، اقتدار ایالات متحده بخش لازمی می باشد.

آقای اوباما در سخنرانی روز چهار شنبه همچنان استدلال خواهد کرد که فلسفۀ سیاست خارجی وی انزواگرایی نه بلکه تعاملگرایی و جهانگرایی است.

آقای اوباما ماه گذشته در فلیپین خطاب به کسانیکه فوراً خواستار اقدام نظامی در هر مسئله می شوند، جنگ عراق را به مثابۀ درس عبرت پیشکش کرد.

بارک اوباما گفت "چرا هر کسی مشتاق به کاربرد قوای نظامی در حالی است که ما یک دهه جنگ را که هزینۀ گزاف بر نیرو ها و بودجۀ ما وارد کرده است، پشت سر می گذرانیم؟ منتقدین دقیقاً چه فکر می کنند که از اینگونه اقدام چه چیزی به دست خواهد آمد؟"

آقای اوباما پیش از ایراد سخنرانی روز چهارشنبه با قانونگذاران امریکایی چندین ملاقات خصوصی داشت تا به نگرانی های مشخص آنان در خصوص سیاست خارجی رسیدگی کند.

با اینحال شماری از سناتوران جمهوریخواه این نشست ها را نامانوس خوانده گفتند که کاخ سفید از ارایۀ پاسخ مشخص به سوالات امتناع می کند.

گزارش: خبرگزاری اسوشتدپرس
ترجمه: نجیب الله احمدیار
XS
SM
MD
LG