لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت صحت: ۴۸ در صد ولادت‌ها زیر نظر افراد مسلکی انجام می‌شود


در حال حاضر، در هر دو ساعت یک مادر افغان به دلیل اختلالات ولادی می‌میرد.
در حال حاضر، در هر دو ساعت یک مادر افغان به دلیل اختلالات ولادی می‌میرد.

وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید، افزایش خدمات و مراقبت‌های صحی قبل و پس از ولادت، سبب شده است که مرگ‌ و میر مادران کاهش یابد.

احمدجان نعیم معین پالیسی و پلان وزارت صحت، روز یکشنبه در ورکشاپ ترویج تنظیم خانواده، در کابل گفت، در سال 2003 میلادی، 9 در صد مادران، تحت پوشش مراقبت‌های صحی قبل و پس از ولادت قرار داشتند؛ اما این رقم، اکنون به 48.5 در صد افزایش یافته است.

به گفتۀ وی، دسترسی مادران و کودکان به خدمات صحی سبب شده است که میزان مرگ و میر کاهش بیابد.

او افزود "میزان ولادت‌های که تحت نظر افراد مسلکی انجام می‌شود، از ۱۴ در صد، به ۴۸ در صد در سال ۲۰۱۵ میلادی افزایش یافته است".

اما این مقام وزارت صحت افغانستان گفت، با وجود بهبود در عرضه خدمات صحی، افغانستان هنوز کشوری است که میزان مرگ و میر مادران در آن زیاد ثبت می‌شود.

اکنون در افغانستان، در هر دو ساعت یک مادر به خاطر ولادت غیرنورمال یا هم اختلالات ولادی جان می‌دهند.

وزارت صحت افغانستان تلاش دارد تا با ترویج تنظیم خانواده، میزان ولادت‌های پیهم را در میان زنان کاهش دهد. مقامات در این وزارت، تنظیم جمعیت خانواده را با میزان مرگ و میر مادران و کودکان مرتبط خوانده اند.

سازمان صحی جهان نیز گفته است، تنظیم جمعیت خانواده، ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش برای کاهش مرگ و میر مادران و بهبود صحت آنان می‌باشد.

آقای نعیم افزود "با ایجاد حد اقل دو سال بین دو حاملگی و سه سال بین دو ولادت، می‌توان ۳۲ فیصد، مرگ و میر مادران و ده فیصد مرگ و میر نوزادان را کاهش داد".

بر اساس آمار وزارت صحت، در حال حاضر در نتیجۀ تلاش‌ها در راستای بهبود و ترویج تنظیم خانواده، هر مادر توانایی دارد بین پنج تا شش نوزاد را زنده به دنیا بیاورد.

این در حالی است که افغانستان در حمایت از استراتیژی جهانی بهبود عرضه خدمات صحی، سندی را در سال ۲۰۱۵ امضا کرد. بر اساس این تعهد، باید میزان مرگ و میر نوزدان، در هزار به ۲۵ تن و واقعات وفیات کودکان پنج ساله، ۶۵ تن در هر هزار کودک، تا سال ۲۰۲۰ میلادی کاهش یابد.

XS
SM
MD
LG