لینک های دسترسی

Breaking News

کار ساخت ۱۰۰۰ کیلومتر سرک در افغانستان آغاز می‌شود


کار احداث ۴۰۰ متر پُل و پلچک، به شمول سرک‌های حلقوی جنوب به شمال نیز شامل این پروژه‌ها می‌شود
کار احداث ۴۰۰ متر پُل و پلچک، به شمول سرک‌های حلقوی جنوب به شمال نیز شامل این پروژه‌ها می‌شود

وزارت فواید عامه افغانستان می‌گوید که در سال جاری خورشیدی، کار ساخت بیش از یک هزار کیلومتر سرک در افغانستان آغاز می‌شود که بیشتر این سرک‌ها در بامیان و مناطق مرکزی است و اکثریت این پروژه‌ها با شرکت‌ها قرار داد شده است.

کار احداث ۴۰۰ متر پُل و پلچک، به شمول سرک‌های حلقوی جنوب به شمال نیز شامل این پروژه‌ها می‌شود که هزینۀ مجموعی آن بیش از ۴۰۰ میلیون دالر امریکایی است.

محمود بلیغ سرپرست وزارت فواید عامه در سفرش به بامیان می‌گوید، کار اعمار سرک دره صوف یکاولنگ به طول ۱۷۸کیلومتر و با هزینۀ ۲۱۲ میلیون دالر امریکایی، از کمک‌های بانک انکشاف آسیایی، تا یک ماه دیگر آغاز می‌شود.

آقای بلیغ می‌افزاید که به زودی کار ساخت سه بخش سرک دوشی – بامیان نیز به طول ۱۵۲ کیلومتر با هزینۀ ۱۸۰ میلیون دالر امریکایی از کمک‌های بانک جهانی، امسال شروع خواهد شد.

سرپرست وزارت فواید عامه افغانستان می‌گوید "کار مطالعات و سروی امکان سنجی سرک یکاولنگ – دایکندی و از دایکندی - کندهار نیز امسال شروع می‌شود و همچنان بخش دوم و سوم سرک گردن‌دیوال به طول ۷۵ کیلومتر از بهسود تا ولسوالی پنجاب ولایت بامیان است، بودجه آن از طرف وزارت مالیه تأیید شده وکار مطالعات و دیزاین‌اش، امسال شروع خواهد شد".

آقای بلیغ می‌گوید که ۱۴ کیلومتر سرک بند امیر به همکاری کشور هند نیز امسال اسفالت می‌شود.

این در حالی است که برخی از باشندگان بامیان و میدان وردک می‌گویند که قسمت‌هایی از شاهراه نمبر۲ در ساحات کوتل حاجیگگ و قسمت اول سرک گردن‌دیوال که سال گذشته، اسفالت شده بود، پس از یک سال، دوباره تخریب شده است.

محمدعلی یکی از رانندگان لین بامیان – کابل به رادیو آشنا صدای امریکا می‌گوید "سال گذشته یک قسمت از سرک گردن‌دیوال پخته شد و همچنان سرک بامیان – میدان تا کوتل اونی قیرریزی شد؛ اما در زمستان سال گذشته این سرک به خاطر کیفیت پایین آن دوباره تخریب شده".

سرک بامیان – میدان تا کوتل اونی که شامل ۸۲ کیلومتر می‌شود، سال گذشته، توسط شرکت آباد راهان ایران و شرکت غلغله اسفالت شد.

رانندگان لین کابل- بامیان می‌گویند که با گذشت یک زمستان، بخش‌های زیاد این سرک اکنون تخریب شده است؛ اما سرپرست وزارت فواید عامه می‌گوید که تیم‌های تخنیکی، بخش‌های تخریب‌شده این سرک را سروی کرده و حد اقل تا ده روز دیگر توسط شرکت‌های ساختمانی سرک سازی، بازسازی می‌شود.

باشندگان بامیان با اظهار خرسندی از آغاز کار ساخت سرک‌های حلقوی افغانستان از مسیر بامیان، از دولت می‌خواهند تا روی کیفیت و دوام پروژه، توجه بیشتر صورت گیرد.

اما وزارت فواید عامه کشور تأکید دارد که در سال جاری خورشیدی درکنار اسفالت سرک‌های مناطق مرکزی، بخش‌هایی از سرک شاهراه نمبر ۱ نیز بازسازی می‌شود.

به گفتۀ این مقامات، شاهراه نمبر یک از شهر کابل تا مرکز شهر غزنی با کمک مالی بانک انکشاف آسیایی، امسال ترمیم خواهد شد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG