لینک های دسترسی

Breaking News

مالیزیا جهان اسلام را به کمک به مسلمانان میانمار ترغیب کرد


عملیات نظامیان برمایی در ایالت مسلمان نشین راخین آن کشور ده ها هزار مسلمان را مجبور به ترک خانه های شان کرده است
عملیات نظامیان برمایی در ایالت مسلمان نشین راخین آن کشور ده ها هزار مسلمان را مجبور به ترک خانه های شان کرده است

مقام‌های مالیزیایی گفته اند که سازمان همکاری‌های اسلامی در نظر دارد که نمایندگان عالیرتبۀ خود را به برای بررسی وضعیت مسلمانان روهینگیا به میانمار بفرستد.

نشست وزیران خارجۀ سازمان همکاری‌های اسلامی که برای بحث در مورد وضعیت مسلمانان میانمار در مالیزیا برگزار شده بود، با صدور قطعنامه‌ای از حکومت میانمار خواست تا به سفر نمایندگان این سازمان به آن کشور، اجازه دهد.

نجیب رزاق صدر اعظم مالیزیا در این نشست خواستار توقف فوری خشونت‌ها شد، در غیر آن به گفتۀ وی گروه دولت اسلامی در میان اقلیت مسلمان روهینگیا نفوذ کرده و آنان را افراطی خواهد ساخت.

آقای رزاق گفت "اینکار باید هم اکنون متوقف شود ...حکومت میانمار با اصطلاح نسل کشی و پاکسازی فرقه‌ای مناقشه دارد، اما هرآنچه به آن نام نهاده شود، روهینگیایی‌ها بیش از این حوصله نمی توانند."

قطعنامۀ سازمان همکاری‌های اسلامی از میانمار خواسته است تا به انفاذ قانون پابند باشد؛ برای یافتن راه حل دومدار کار کند؛ برگشت مصوون پناهجویان را اجازه دهد و بدون قید و شرط زمینۀ ارسال کمک‌های بشردوستانه را به ساحات آسیب دیده فراهم کند.

پس از آنکه ۹ پولیس برمایی در حملۀ افراد مسلح ناشناس در نزدیکی مرز آن کشور کشته شد، پولیس و نظامیان برمایی عملیات ضد شورش را در راخین راه اندازی کردند.

روستاییان روهینگیایی و فعالان حقوق بشر می‌گوید که در این عملیات صدها غیرنظامی مسلمان در راخین کشته شده، به زنان و دختران تجاوز جنسی صورت گرفته و صدها تن دیگر مورد بدرفتاری و شکنجه قرار گرفته اند. تنها در سه ماه گذشته ۶۵ هزار مسلمان برمایی به بنگله دیش پناه برده است.

دیدبان حقوق بشر ماه گذشته به استناد تصاویر ماهواره یی گزارش داد که در جریان عملیات نظامیان برمایی در راخین، هزاران خانه به آتش کشیده شده است.

عنیفه عمان وزیر خارجۀ مالیزیا بررسی مستقلانۀ وضعیت به حکومت میانمار کمک خواهد کرد، زیرا به گفتۀ وی حکومت بدرفتاری گسترده با مسلمانان روهینگیایی را رد می‌کند.

پیش از این حکومت مالیزیا گفته بودکه بحران موجود در راخین بیش از این موضوع داخلی میانمار نیست، زیرا به گفتۀ مقام‌های مالیزیایی این وضعیت سبب مهاجرت گسترده و بی ثباتی در منطقه شده است. حکومت مالیزیا پیشنهاد کرده است که برای یافتن راه حل به این وضعیت، میانجیگری خواهد کرد.

جمعیت مسلمان میانمار که کم و بیش یک میلیون نفر است، با آنکه از چند نسل به اینسو در آن کشور به سر برده اند، از داشتن تابعیت میانمار محروم اند. اکثریت بودایی میانمار، مسلمانان روهینگیایی را مهاجرین بنگله‌دیشی می‌خوانند.

XS
SM
MD
LG